Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

The influence of mass media on the formation of family social and cultural values

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-108-114

Abstract

The article is devoted to topical issues of family socio-cultural values in the information space. The article presents the characteristics and interpretation of a family in the media, the functioning of which takes place on the basis of social ties. Currently, the media are actively broadcasting in the society new forms and models of behavior of a modern family, which largely erode the traditional socio-cultural values of the family institution. The relevance of the research is due to the emergence of a serious scientific interest in the problems of transformation of family values at the present stage. The purpose of the article is to study the process of forming the image of a modern family in the media. To achieve this goal, you must complete the following tasks: - to analyze the concept of the socio-cultural values of a family; - to determine the basic forms and methods of a family image representation in the media; - to identify the degree of influence of the media on ideas about a modern family. The subject of the research is the process of forming the socio-cultural values of a family at the present stage. The practical significance of the article lies in the use of provisions and conclusions in the process of communication between representatives of various social groups and cultures. The methodological basis of the article was a systematic approach, as well as methods of comparison and observation.

About the Authors

Zuret Khalidovna Kobleva
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


Nuriet Karpushevna Gubzhokova
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


References

1. Антонов А.И., Борисов В.А. Кризис семьи и пути его преодоления: научный доклад / Ин-т социол. АН СССР. Сектор социальных проблем семьи. М., 1990. 36 с.

2. Голод С.И. Социолого-демографический анализ состояния и эволюции семьи // СОЦИС. 2008. № 1. С. 40-49.

3. Каирова И.А. Медиапортрет современной российской семьи в социально-философском дискурсе // Вестник ДГТУ. 2011. Т. 11, № 7 (58). С. 1088-1096.

4. Лебедь О.Л., Мищенко В.А. СМИ и общественное мнение о современных образах семьи и брака // Вестник Института социологии. 2015. № 4. С. 72-92.

5. Ажгихина Н. Гендерные стереотипы в современных масс-медиа // Гендерные исследования. 2000. № 5. С. 261-273.

6. Брылевская А.А. Философские аспекты проблемы восприятия образов компьютерной виртуальной реальности // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2009. Т. 2, № 31. С. 147-156.

7. Куприянова О.В. Образ женщины в средствах массовой информации в контексте гармонизации российского обществ: автореф. дис.. канд. филос. наук: 09.00.11. Улан-Удэ, 2009. 24 с.

8. Владимирова М.Б. Трансформация массового сознания под воздействием средств массовой информации (на примере российского телевидения): автореф. дис.. канд. филос. наук. М., 2010. 26 с.

9. Хуторной С.Н. Сетевое виртуальное общение и его влияние на межличностные отношения // Современные исследования социальных проблем. 2013. № 6 (26). Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/setevoe-virtualnoe-obschenie-i-ego-vliyanie-na-mezhlichnostnye-otnosheniya.

10. Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts / Harkness [et al.]. New-York: John Wiley & Sons, 2010. 177 p.

11. Taiwo R. Language, Ideology and Power Relations in Nigerian Newspaper Headlines // Nebula: A Journal of Multidisciplinary Scholarship. 2007. № 4(1). P. 218-245.

12. Van Dijk T.A. Ideology. A Multidisciplinary Approach. London: Thousand Oaks; New Delhi: SAGE Publications Ltd, 1998. 365 p.

13. Van Dijk T.A. Ideology and discourse analysis // Journal of Political Ideologies. 2006. № 11(2). P. 115-140.

14. Van Dijk T.A. Critical Discourse Studies: A sociocognitive approach // Methods of critical discourse analysis. London: Sage, 2009. P. 62-85.

15. Wolf H.G., Polzenhagen F. Conceptual Metaphor as Ideological Stylistic Means: an exemplary analysis. Berlin: Walter de Gruyter Gmbh&Co, 2003. P. 246-276.


Review

For citations:


Kobleva Z.Kh., Gubzhokova N.K. The influence of mass media on the formation of family social and cultural values. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;(2):108-114. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-108-114

Views: 150


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)