Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Specificity of social adaptation of university teachers approaching retirement age

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2020-12-4-124-130

Abstract

The article presents a sociological analysis of a topical research problem related to the study of the specifics of social adaptation of university teachers of pre-retirement age. A focused interview method was used (a qualitative strategy was used). The respondents were university professors aged 58 to 64 (women and men, respectively, of pre-retirement age). The research was of a pilot nature; it pursued the goal of collecting preliminary primary information on the problem of social adaptation of teachers of pre-retirement age working in higher educational institutions. As a result of the study, the following results were achieved: respondents are much more concerned about the difficulties of adapting to the status of a «teacher of pre-retirement age» than to the changes in their health status; the overwhelming majority of respondents would like to continue their professional activities when they reach retirement age; the main factor influencing the fulfillment of the obligatory scientometric indicators by teachers is a favorable moral and psychological climate in the work collective and cooperation between members of the teaching staff of different age groups. The potential of personnel development in the higher education system is, among other things, in the successful social and professional adaptation and cooperation of teachers with different teaching experience.

About the Author

Denis Vladimirovich Fedosyuk
FSAEI HE «Belgorod State National Research University»
Russian Federation


References

1. Бадараев Д.Д. К проблеме трудоустройства лиц пенсионного и предпенсионного возраста // Вестник Бурятского государственного университета. 2010. № 5. С. 239-243.

2. Бажанова Г.Е., Сафина Л.М. Занятость лиц предпенсионного возраста // Materials of the V international scientific conference. 2019. С. 5-7.

3. Бальников А.А., Джумкова М.В., Бабарико-Омельченко В.Б. Публикационная активность учёных: анализ данных РИНЦ в разрезе статуса и возраста // Библиотеки в информационном обществе: сохранение традиций и развитие новых технологий: доклады III Международной научной конференции. Москва: Ковчег, 2018. С. 11-22.

4. Волкова О.А. Проблемы профессиональной идентичности и маргинальности индивидов и социальных групп // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2007. № 3 (21). С. 45-48.

5. Волкова О.А. Проблемы трансформации профессиональной культуры в монографии Л.Н. Максимовой // Труд и социальные отношения. 2013. № 12. С. 138-142.

6. Волкова О.А. Теория социальной терапии в практике интернатных учреждений для престарелых и инвалидов // Теория и практика общественного развития. 2012. № 11. С. 57-59.

7. Овсянникова Т.А. Сектор интеллектуальных услуг в системе формирования «экономики знаний» // Управление социально-экономическим развитием регионов: проблемы и пути их решения: сборник научных статей IX Международной научно-практической конференции: в 3-х томах. Т. 2. Курск: Юго-Западный государственный университет, 2019. С. 215-220.

8. Самооценка качества жизни лиц предпенсионного возраста (по материалам анкетирования пациентов стационаров терапевтического профиля) / Е.М. Тищенко [и др.] // Вопросы организации и информатизации здравоохранения. 2012. № 2 (71). С. 65-67.

9. Wilsdon J. The metric tide: Independent review of the role of metrics in Research Assessment and Management. London: SAGE Publications Ltd. 2015. 192 p. DOI: http:// dx.doi.org/10.4135/9781473978782.

10. Stages of socialization of the person [Электронный ресурс]. 2020. URL: https://testmyprep.com.


Review

For citations:


Fedosyuk D.V. Specificity of social adaptation of university teachers approaching retirement age. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;12(4):124-130. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2020-12-4-124-130

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)