Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Specifity of education systems of Russia and China in the framework of global digitalization

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13009

Abstract

The article justifies the urgency and necessity of studying the Chinese education system, education system have beencompared, strong and weak aspects of the education systems of Russia and China have been revealed. The purpose of the study is to identify the causes and analyze the intensive digitization and informatization of China, to determine the ways and means by which the Chinese education system is being modernized. The article justifies the development of distance and online learning, which covers all segments of the population and provides them with information, regardless of territorial affiliation. The aspects providing digitization of not only the production spheres, but also the educational process have been revealed. Creation of an educational space in each country becomes necessary provided that the existing communication networks that cover the whole country and determine the formation of high-quality education and a generation capable of quickly solving tasks based on information technologies. The possibilities of Chinese education to form the prerequisites for the creation of artificial intelligence have been considered, which is the fundamental task of modern humanity as a whole. The arguments for the development of educational systems in Russia and China have been presented, which have both general tendencies and differences in the implementation of programs for education digitization and informatization.

About the Authors

Lyubov Nikolaevna Cherkasova
FSBEI HE “Rostov State Transport University”
Russian Federation


Artem Semenovich Gamparsumov
FSBEI HE “Rostov State Transport University”
Russian Federation


References

1. Насибуллина В. Особенности формирования рынка образовательных услуг на современном этапе развития России: из материалов IV школы молодых исследователей. Петрозаводск: Карел. науч. центр РАН, 2008. С. 2-7.

2. Кречетников К.Г. Сравнительная характеристика рынков образования России, Китая, Кореи и Японии [Электронный ресурс] // Новый взгляд. Международный научный вестник. 2015. № 10. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sravnitelnaya-harakteristika-rynkov-obrazovaniya-rossii-kitaya-korei-i-yaponii (дата обращения: 21.07.2020).

3. Исаева Т.Е., Исаева Е.С. Прыжок «азиатских тигров»: роль высшего образования в национальном сознании группы стран Восточной Азии: монография. Ростов н/Д, 2019. 135 с.

4. Проблемы и перспективы цифровой трансформации образования в России и Китае // Цифровая трансформация образования и искусственный интеллект: материалы II Российско-китайской конференции исследователей образования (Москва, 26-27 сент. 2019 г.) / А.Ю. Уваров [и др.]; отв. ред. И.В. Дворецкая; пер. с кит. Н.С. Кучмы; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М., 2019. 155 с.

5. О проведении в 2020 - 2022 годах эксперимента по внедрению целевой модели цифровой образовательной среды в сфере общего образования, среднего профессионального образования и соответствующего дополнительного профессионального образования, профессионального обучения, дополнительного образования детей и взрослых [Электронный ресурс]: Постановление Правительства Российской Федерации. URL: https://regulation.gov.ru/projects#departments=119&npa=105396

6. Исаева Т.Е. Инженерное образование и системы подготовки выпускников технических вузов к осуществлению профессиональной деятельности в ведущих странах мира: монография / Т.Е. Исаева [и др.]. Ростов н/Д: РГУПС, 2016. 243 с.

7. Малишевская Н.А. Язык постмодернистских фильмов как отражение культуры современности // Актуальные тенденции и инновации в развитии российской науки: сборник научных статей. Ч. 4. М., 2019. С. 77-82.

8. Образование в КНР [Электронный ресурс] // Жэньминь Жибао. Режим доступа: http://russian.pcople.com.cn/2332523.html.


Review

For citations:


Cherkasova L.N., Gamparsumov A.S. Specifity of education systems of Russia and China in the framework of global digitalization. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;(3):81-87. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13009

Views: 131


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)