Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Educational aspects of the electronic learning process implementation in the conditions of the economic crisis

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-86-92

Abstract

The COVID-19 pandemic that began a year ago was marked by mass isolation of the population and transition to the remote interaction in many areas of human life. In this regard the ability of the domestic vocational education system to fully function through electronic, mobile and remote forms and means of carrying out educational activities is of particular importance. Thus, the problem arises of choosing a software platform for a distance education system that can meet the criteria for organizing and implementing a high-quality and uninterrupted educational process at a university under conditions of distance learning. The article presents the experience of implementing e-learning in the conditions of isolation of students and teachers of Rostov State University of Economics (RINH). The purpose of the article is to analyze the educational capabilities of the Module distance education system based on the experience of its practical application. The research methods used are methods for collecting and accumulating data, methods of assessment and experiential learning. The practical use of the Module system has revealed such shortcomings as the lack of the possibility of conducting interactive lessons in the mode of videoconferencing and the built-in system for testing students’ knowledge. Nevertheless, the authors have concluded that the platform is acceptable for solving educational problems. The experience gained in distance learning made it possible to determine the main subsystems that software tools for implementing the distance learning process must meet.

About the Authors

Savely Evgenievich Cherkezov
FSBEI HE “Rostov State Economic University (RINH)”
Russian Federation


Elena Vladimirovna Efimova
FSBEI HE “Rostov State Economic University (RINH)”
Russian Federation


Natalya Alexandrovna Rutta
FSBEI HE “Rostov State Economic University (RINH)”
Russian Federation


References

1. Дунаева Т.Ю., Камалиев Т.Ф. Возможности современных образовательных технологий в учебном процессе вуза // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 3. С. 68-70.

2. Система электронного обучения Moodle: обзор возможностей и функционала. [Электронный ресурс]. URL: https://lmslist.ru/free-sdo/obzor-moodle/

3. Куфлей О.В., Дмитриенко И.А. Внедрение электронного обучения как системный фактор развития образования. Ksla.kg. [Электронный ресурс]. URL: http://ksla.kg/upload/file/vestnik/vestnik_2014_2/90-94.pdf.

4. Черкезов С.Е. Виртуальный университет как организационно-структурная форма электронного образования // Известия Южного федерального университета. Серия: Педагогические науки. 2008. № 12. С. 181-187.

5. Гриншкун В.В., Краснова Г.А. Виртуальные университеты: факторы успеха и перспективы развития // Вестник РУДН. Серия: Информатизация образования. 2018. Т. 15, № 1. С. 7-17.

6. Richards G.A Guide to Virtual Universities for Policy-Makers. Commonwealth of Learning. 2015. [Электронный ресурс]. URL: http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/1723/2015_Richards_Virtual-Universities-Policy-Makers.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Siemens G., Gasevic, D., Dawson, S. (2015). Preparing for the Digital University [report to Bill & Melinda Gates Foundation]. [Электронный ресурс]. URL: http://linkresearchlab.org/ PreparingDigitalUniversity.pdf.

8. Масленников Е.В. Распределенные информационные системы: особенности применения и построения // Молодой ученый. 2019. № 22 (260). С. 59-61. [Электронный ресурс]. URL: https://moluch.ru/archive/260/60037/

9. Технологии распределенных баз данных (DLT): отчет IOSCO по исследованию финансовых технологий [Электронный ресурс]. URL: http://partad.ru/UploadFiles/GetUploadedPdfFile?uploadFileId=526.

10. Шибанов С.В., Шевченко О.А., Илюшкин А.С. Активная система управления тиражированием и синхронизацией метаданных в корпоративных информационных системах // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Технические науки. 2010. № 1 (13). С. 25-35.

11. Адаптивность профессионального образования к экономическим кризисам на основе информационных технологий [Электронный ресурс] / Черкезов С.Е. [и др.] // Мир науки. Серия: Педагогика и психология. 2020 № 4. URL: https://mir-nauki.com/PDF/13PDMN420.pdf (доступ свободный).


Review

For citations:


Cherkezov S.E., Efimova E.V., Rutta N.A. Educational aspects of the electronic learning process implementation in the conditions of the economic crisis. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;(2):86-92. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-86-92

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)