Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Model of the professional profile of a class teacher: formats of activity

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-104-114

Abstract

Program documents that form the state educational policy in the country, studies of modern educational models and practices prove the priority of solving the problem of educating the younger generation. In this regard, the status and role of the class teacher in the educational space of the school increases, which determines the need to develop high-quality tools for his professional and personal development. The problem of the study: the definition and systematics of modern formats of the class teacher’s activity in an educational organization. The purpose of the study: designing a model of the professional profile of the class teacher in accordance with the formats of his professional activity and self-development. Research methods: critical analysis of pedagogical, psychological and regulatory sources, comparative analysis of the phenomena of educational practices based on a paradigmatic approach, design, modeling, vectors of the class teacher’s professional work as an organizer and implementer of educational events; the need for a multidimensional professional profile of the class teacher is justified; its integrative model is developed, reflecting all formats of professional activity and personal development. Key conclusions: the developed model of the professional profile of the class teacher is the basis for determining his fundamental characteristics as a professional educator and a self-developing personality. The presented profile allows you to analyze the practical work of the class teacher according to various parameters and is a tool for building a mechanism for evaluating his professional work.

About the Authors

Irina Vladimirovna Lebedeva
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation


Anna Aleksandrovna Loshchilova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation


References

1. Фролов А.А., Илалтдинова Е.Ю., Аксёнов С.И. Воспитание как социальное явление и как педагогическая деятельность: преодоление разрыва (по наследию А.С. Макаренко) // Психолого-педагогический поиск. 2018. № 1 (45). С. 38-43.

2. Власенко В.В. Культурологический смысл фразы «учитель - ключевая фигура..» // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 10 (48). C. 54-58.

3. Ilaltdinova E.Y., Frolova S.V., Lebedeva I.V. Top Qualities of Great Teachers: National and Universal // Advances in Intelligent Systems and Computing. 2018. Vol. 677. P. 44-52.

4. In the Search of National Ideal of Russian Pedagogue / S.I. Aksenov [et al.] // Journal of Entrepreneurship Education. 2017. Vol. 20, No. 3.

5. Информационный бюллетень №3. Классное руководство в государственных образовательных организациях субъектов РФ и муниципальных образовательных организациях, реализующих образовательные программы начального общего, основного общего и среднего общего образования, в т.ч. адаптированные основные общеобразовательные программы [Электронный ресурс] // Сборник нормативных правовых актов, рекомендаций и разъяснений / сост. В.Н. Понкратов. М., 2020. Режим доступа: mgoprof.ru

6. Лебедева И.В., Фомина Н.В., Ревина И.А. Исторический контекст осмысления миссии педагога // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-1. С. 208-211.

7. Лебедева И.В., Радостина Н.Б. Профессиональное наставничество в образовательной организации: традиции и инновации // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 55-10. С. 149-156.

8. Лебедева И.В., Аксенов С.И. Учитель или коуч? // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. С. 807.

9. Лихачев Д.С. О национальном характере русском // Вопросы философии. 1990. № 4.

10. Послание Президента РФ Федеральному Собранию от 15.01.2020 «Послание Президента Федеральному Собранию» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_342959/).

11. Степанов Е.Н. Воспитательная деятельность классного руководителя: современная модель // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. 2009. Т. 15. С. 211-215.

12. Степанова И.В., Парфенова И.С. Модуль «Классный руководитель» в школьной программе воспитания // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 2, № 1 (67). С. 62-70.

13. Стрыгина В.В. Профиль должности как системообразующий метод стандартизации должностей предприятия // Социальная психология и общество. 2013. № 1. С. 131-136.

14. Phenomenon of a Teacher Within a Historical Context / Ilaltdinova Е. [et al.] // SHS Web of Conferences 50, 01016 (2018) https://doi.org/10.1051/shsconf/20185001016 CILDIAH-2018

15. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии. М.: ФАИР-ПРЕСС, 2004. 576 с.

16. Фролова С.В. Профессиональное воспитание будущего учителя: дискуссия о концептуальных положениях // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9, № 2. С. 4.


Review

For citations:


Lebedeva I.V., Loshchilova A.A. Model of the professional profile of a class teacher: formats of activity. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(3):104-114. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-104-114

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)