Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Scientific and theoretical bases for designing a model for forming future lawyers’ civic-mindedness

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-147-156

Abstract

The relevance of the research is determined by the need to search for new scientific, theoretical, methodological, substantive and technological foundations for the training future lawyers, as the intellectual and political elite of the state, possessing a stable civic position and ready to form a civil society and protect the rights of Russian citizens. The problem of the research is to study the features of training future lawyers and to determine the scientific and theoretical platform for designing a model for the formation of civic position of future lawyers in the legal clinic of a university. The purpose of the research is scientific substantiation and design of a model for the formation of the civic position of future lawyers in the legal clinic of a university. The research methodology and methods: content analysis of scientific research; theoretical analysis of pedagogical dilemmas in the training of future lawyers; forecasts of pedagogical fronts for the development of conditions for the development of the civic position of future lawyers in the process of professional training; designing a model for the development of the civic position of future lawyers in the legal clinic of a university. The research results are: transformational processes in the world change civil society (social stratification, lack of protection of the rights of a separate part of society, etc.) and become challenges to modern education in the training of future lawyers; integration and an interdisciplinary approach in the training of future lawyers determine scientific-theoretical, methodological, substantive and technological approaches to the development of the civil position of a future lawyer; designing a model for the development of the civic position of future lawyers in the legal clinic of a university makes it possible to make forecasts for the required competencies of this category of specialists, optimize the environment of a university - a legal clinic as a place of professional self-realization and manifestation of the civic position of a future lawyer. Key findings are: global trends are challenges for modern legal education; the training of future lawyers should be coupled with the formation of a civic position, understood as a willingness to serve their Fatherland, the state and its citizens; the design of innovative models for the training of future lawyers is focused on the integration of the processes of professional formation and education of a future citizen of Russia with a stable civic position, on the anticipatory nature of the development by future lawyers in the legal clinic of university of professional and personal competencies in demand in the rule of law.

About the Authors

Raisa Mikhailovna Chumicheva
FSAEI HE “The Southern Federal University”
Russian Federation


Anton Alexandrovich Gabovich
Rostov State Economic University
Russian Federation


References

1. Бурмакина М.И. Организация и управление юридической деятельностью. М., 2017. 48 с.

2. Васильев А.А., Куликов Е.А., Шпоппер Д. Высшее юридическое образование в России: некоторые современные тенденции, проблемы и перспективы развития // Российско-Азиатский правовой журнал Российское право: история и современность. 2019. № 1. С. 4-13.

3. Волкова Л.В., Волкова Ю.С. Личностные результаты: взгляд через призму средового подхода в воспитании // Гуманитарные исследования. Серия: Педагогика и психология. 2021. № 5. С. 9-17.

4. Еремина И.С. Развитие гражданственности как фактор профессионального становления будущего специалиста органов внутренних дел // Теория и практика общественного развития. 2011. № 2. С. 173-176.

5. Исаев А.А. Роль деятельностного подхода в современном образовательном процессе // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2021. № 1(91). С. 201-206.

6. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения: учебное пособие для студентов. М.: Академия, 2004. 304 с.

7. Купавцев А.А. Деятельностный подход к профессиональной подготовке в системе многоуровневого инженерного образования // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Серия: Естественные науки. 2006. № 4. С. 106-119.

8. Лонь С.Л. Правоохранительная деятельность - основа для выделения правоохранительных органов // Российская правовая система: становление, проблемы, пути совершенствования: материалы республиканской научной конференции / под ред. В.К. Гавло, В.Я. Музюкина, В.В. Невинского. Барнаул: Алт. ун-т, 2001. С. 342-346.

9. Теоретические и методические аспекты подготовки студентов в области туризма / Поддубная Т.Н. [и др.] // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. Вып. 3. С. 61-66.

10. Иванова С.А., Пашенцев Д.А. Развитие высшего юридического образования: проблемы и перспективы // Право и образование. 2014. № 1. С. 42-47.

11. Семенов Е.А. Профессиональное самосознание будущих юристов // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2009. № 2(37). С. 19-22.

12. Сергеев В.В. Формирование демократической гражданственности в социально-профессиональной среде сотрудников органов внутренних дел: вопросы теории и практики // Защита и обеспечение прав человека в деятельности милиции: сборник учебных курсов. Пермь, 2010. 153 с.

13. Сошникова Т.А. Некоторые проблемы обеспечения качества юридического образования в современной России // Образование и право. 2017. № 1. С. 67-73.

14. Сулима И.И. Среда и стихия в образовании: подходы к сущностной оценке // Стихии, стихийность и стихиальность в образовании: сборник научных статей / под ред. Ю.С. Мануйлова. М.; Н. Новгород, 2007. 145 с.

15. Томсинов В.А. Преступление под названием «юридический факультет» // Закон. 2009. № 3. С. 51-59.

16. Donetskaya O., Golovanova I. Constructivist Models of Teaching in Development of Civil Cosmpetencies and Personal Qualities of Students // Procedia - Social and Behavioral Science. 2015. Vol. 191, 2 June. P. 534-539.

17. Chalen Westaby, Andrew Fowler, Jake Phillips, Jaime Waters. Conformity, conflict and negotiation in criminal justice work: Understanding practice through the lens of emotional labour // International Journal of Law, Crime and Justice. 2020. Vol. 61, June. P. 100-390.

18. Jianan Guo, Muhammad Azizul Islam, Ameeta Jain, Chris J. van Staden. Civil liberties and social and environmental information transparency: A global investigation of financial institutions // The British Accounting Review Available online. 2021. 28 April. P. 101-118.

19. Raja Akermi, Abdelfattah Triki. The green energy transition and civil society in Tunisia: Actions, motivations and barriers // Energy Procedia: 4th International Conference on Energy and Environment Research, ICEER (17-20 July 2017). Porto, Portugal, 2017. P. 79-84.

20. Sharon H., MastracciIan T. Adams. It’s not depersonalization, It’s emotional labor // Examining surface acting and use-of-force with evidence from the US. 2020. Vol. 61. P. 100-358.

21. Tjahja N., Meyer T., Shahin J. What is civil society and who represents civil society at the IGF? An analysis of civil society typologies in internet governance // Telecommunications Policy. 2021. № 45. Р. 102-141.


Review

For citations:


Chumicheva R.M., Gabovich A.A. Scientific and theoretical bases for designing a model for forming future lawyers’ civic-mindedness. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(3):147-156. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-147-156

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)