Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Analysis of the experience of transition to distance learning in the system of university training in the pandemic period (on the example of FSBEI HE “Maykop state technological university” and FSBEI he “Adygh state university”)

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-4-59-68

Abstract

The situation associated with the coronavirus pandemic has greatly changed the life of every person and society as a whole over the past two years. Self-isolation and remote operation as means to contain the spread of infection have prompted the search for new ways to implement various types of activities, which were previously carried out mainly in full-time format. Digital technologies and tools have come to the rescue, which at the time of the pandemic were in demand only in certain areas and were not so widespread. In the current difficult conditions, digital transformations, which began even before the pandemic in all spheres of public life, including education, have greatly accelerated. Understanding the changes taking place in education, assessing their impact on the interaction of subjects of the pedagogical process and the effectiveness of training require analysis of domestic and foreign experience, available data in the field of using digital educational technologies, and the implementation of distance learning. The research problem is the use of distance learning in the system of university training of specialists. The purpose of the research is to analyze and systematize the experience of the transition of universities to distance learning, to study the preliminary results of large-scale application of digital technologies and online learning in universities. The research methods used are analysis, synthesis, generalization, comparison, questioning, conversation. The research base is FSBEI HE “Maykop State Technological University” and FSBEI HE “Adygh State University”. The results of the research are the following: studies on the problem of transition to distance learning in the context of university training have been analyzed; the attitude of the subjects of the educational process to interaction in a new format has been studied, the most convenient digital technologies and tools for teaching have been identified; the advantages and disadvantages of using the distance format in the educational process have been revealed. The key findings: distance technologies make it possible to make education accessible to certain categories of students (for example, for people with disabilities who are in forced isolation as a result of the spread of COVID-19), expand the format of self-education, and provide professional training at a qualitatively different level; a complete transition to a distance learning format reduces the quality and efficiency of the learning process, since new tools do not have the potential that is inherent in traditional tools. The combination of distance learning with traditional, full-time education has more opportunities to meet the challenges facing modern education.

About the Authors

Saida Aslanovna Bibalova
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


Alexandra Vladimirovna Leontyeva
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


References

1. О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. № 204. URL: http://kremlin.ru/acts/bank/43027 (дата обращения: 15.11.21).

2. Студенты вузов России о дистанционном обучении: оценка и возможности / Алешковский И.А. [и др.] // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 10. С. 86-100.

3. Баканова И.Г., Яворчикова Я. Особенности организации электронного обучения в современном вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. 2020. № 4 (48). С. 5-15.

4. Вербицкий А.А. Цифровое обучение в системе контекстного образования // Антропоцентрические науки: инновационный взгляд на образование и развитие личности: материалы IX Международной научно-практической конференции (г. Воронеж, 18-19 апр. 2019 г.) / отв. ред. Э.П. Комарова. Воронеж, 2019.

5. Электронная образовательная среда вуза как инновационный ресурс профессиональной подготовки будущих психологов и социальных педагогов / Деткова И.В. [и др.] // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2021. Т. 13, № 2. С. 62-70.

6. Крамаренко Н.С., Квашин А.Ю. Психологические и организационные аспекты введения цифрового образования, или как внедрение инноваций не превратить в «цифровой колхоз» // Вестник Московского государственного областного университета. 2017. Вып. 4. С. 1-16.

7. Кашицин В.П. Исследование процесса цифровизации в системе общего образования России // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1, № 3 (68). С. 52-65.

8. Мельник А.Д., Ласкина Е.Е. Сравнительный анализ дистанционной формы обучения в разных странах // Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 3. С. 159-165.

9. Поддубная Т.Н. Цифровизация как новый контент содержания современного образования в высшей школе / Т.Н. Поддубная, Е.Л. Заднепровская // Современное высшее образование: теория и практика: коллективная монография / отв. ред. А.Ю. Нагорнова. Ульяновск: Зебра, 2020. С. 293-303.

10. Стариченко Б.Е. Цифровизация образования: иллюзии и ожидания / Б.Е. Стариченко // Педагогическое образование в России. 2020. № 3. С. 49-58.

11. Стрекалова Н.Б. Риски внедрения цифровых технологий в образовании // Вестник Самарского университета. Серия: История, педагогика, филология. 2019. Т. 25, № 2. С. 84-88.

12. Хуторная М.Л. Особенности применения психолого-педагогических методов и приемов обучения в дистанционном пространстве // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-3. С. 336-339.

13. Хуторской А.В. О развитии дистанционного образования в России // Компьютерные инструменты в образовании. 2000. № 5. С. 86-89.

14. Prensky M. Digital Natives, Digital Imigrants, Part 1 // On the Horizon. 2001. Vol. 9, No. 5. Р. 3-6.


Review

For citations:


Bibalova S.A., Leontyeva A.V. Analysis of the experience of transition to distance learning in the system of university training in the pandemic period (on the example of FSBEI HE “Maykop state technological university” and FSBEI he “Adygh state university”). Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(4):59-68. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-4-59-68

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)