Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Ethnopedagogics in the field of humanities

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2020-12-4-112-117

Abstract

Rapid socio-cultural changes taking place in our country entail an inalienable modernization of all spheres of the material and spiritual life of society. This process has not bypassed the traditional education system. Every day the new concept of higher education makes more and more new requirements for the system of training specialists. A kind of «swing» from technical to humanitarian education is a rather old phenomenon, and today, apparently, the creators of artificial intelligence receive a clear priority in the development of educational programs for training specialists of any direction. «New challenges» of modern society entail new problems, one of them, in our opinion, is changes in the world of values. Therefore, the upbringing of deep respect for the culture of other peoples, the formation of the value-semantic component of the life of the young generation is the most relevant direction in education, which is adequately handled by one of the subsystems of Pedagogics - Ethnopedagogics. The aim of the study is to analyze Ethnopedagogics as a humanitarian resource of the education system. The multidimensional nature of the problem has made it possible to use the methods of interdisciplinary synthesis to form an interconnected complex of ideas about Ethnopedagogics as an integral and diverse scientific knowledge.

About the Author

Mariyat Aslanovna Tlevtsezheva
FSBEI HE «Maykop State Technological University»
Russian Federation


References

1. Юдина О.И. Этнопедагогика как аксиологический ресурс образования // Фундаментальные исследования. 2014. № 8-2. С. 492-495.

2. Овсянникова Т.А. Глобализация или глокализация: стратегия развития локальных культур. // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. Вып. 4. С. 155-160.

3. Иконникова С.Н. История культурологических теорий. СПб.: Питер, 2005. С. 14-15.

4. Волков Г.Н. Этнопедагогика: учебник для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 1999. 168 с.

5. Каган М.С. Философская теория ценностей. СПб.: Петрополис, 2008. 195 с.

6. Кирьякова А.В. Теория ориентации личности в мире ценностей. Оренбург. 1996. 187 с.

7. Овсянникова Т.А. Социальные и этно-этические аспекты культуры общения адыгов (социологический анализ). Ростов н/Д: Терра, 2003. С. 60.

8. Шадже А.Ю. Национальные ценности и человек (социально-философский аспект). Майкоп: АГУ, 1996. 168 с.

9. Овсянникова Т.А. Соотношение национального и этнического в культуре адыгейского народа: автореф. дис. на соиск. уч. степ. д-ра философ. наук / Ростовский государственный университет. Ростов н/Д, 2004.

10. https://studwood.ru/1715169/pedagogika/skazki.

11. Шадже А.Ю. Этнические ценности как философская проблема. Майкоп: Качество, 2005. 168 с.


Review

For citations:


Tlevtsezheva M.A. Ethnopedagogics in the field of humanities. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;12(4):112-117. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2020-12-4-112-117

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)