Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Genesis of the problem of formation of communicative and compensatory competence of middle level students

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14010

Abstract

Nowadays the processes of globalization that have covered all spheres of social life, dictate the need for changes in educational paradigms that provide the basis for the formation of a competitive personality, ready for intercultural dialogue. So, it is precisely the middle level of a secondary school that is the sensitive period for the formation of the educational trajectory that is necessary to form communicative and compensatory competence aimed at the ability of schoolchildren to search for and integrate strategic moves in the process of communicative interaction in a foreign language that are adequate to the communicative situation and that contribute to the positive impact of intercultural contact. Despite a sufficient number of works devoted to the formation of communicative competence, solutions to the issue of forming the communicative and compensatory competence of middle-level students have not been identified. This is the problem of the research. The basis for the implementation of the above task is to consider the issue from the perspective of its historical formation, which will allow us to penetrate deeper into the process of the problem formation in retrospect and better understand its state in modern science, thereby emphasizing the relevance of the research. Due to the relevance of the problem, the aim of the study is to develop the genesis of the formation of the communicative and compensatory competence of middle-level students as a prerequisite for the formation of the communicative-compensatory competence of middle-level students and the basis of the current state of the investigated issue. To analyze the problem of forming the communicative and compensatory competence of middle-level students deeply, we used the method of periodization, since it allowed us to determine and justify its occurrence, as well as identify ways to solve it and further develop the issue under study. Identifying the genesis of the researched problem which includes four stages of its development and reflect an increase in theoretical and practical interest in the problem of forming communicative and compensatory competence of middle-level students is the result of the research.

About the Author

Ekaterina Igorevna Lapteva
MAEI “Gymnasium No. 96”
Russian Federation


References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования: приказ Минобрнауки России от 06 октября 2009 г. №373.

2. Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализаци. М.: Когито-Центр, 2002. 396 с.

3. Лавров С.Б. Глобальные проблемы современности. СПб.: СПб ГУПМ, 1993. 70 с.

4. Быстрай Е.Б. Формирование опыта межкультурной компетентности будущего учителя в педагогическом взаимодействии: дис.. д-ра пед. наук: 13.00.01. Оренбург, 2006. 506 с.

5. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон РФ от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ. Режим доступа: http://rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html.

6. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы: распоряжение Правительства Российской Федерации от 22.11.2012. №2148-р.

7. О мерах по реализации государственной политики в области образования и науки: Указ Президента РФ от 7 мая 2012 г. №599 // Российская газета. 2012. 9 мая (№5775).

8. О Федеральной целевой программе развития образования на 2011-2015 годы: Постановление Правительства РФ от 07.02.2011 г. №61.

9. О Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года: Распоряжение Правительства РФ от 17.11.2008. №1662-р.

10. Афонин И.А. Система современного российского школьного образования (деятельностно-компетентностный подход. М.: Информ-Право, 2014. 295 c.

11. Ермакова О.Б. Модернизация школьного образования (компетентностно-контекстный подход). М.: Экономическая газета, 2012. 130 с.

12. Камалеева А.Р. Пути реализации компетентностного подхода в образовании (на примере обучения предметам естественно-научного цикл. Казань: ТГГПУ, 2012. 111 с.

13. Сергеев И.С., Блинов В.И. Как реализовать компетентностный подход на уроке и во внеурочной деятельности: практическое пособие. М.: АРКТИ, 2007. 129 с.

14. Зникина Л.С., Неупокоева Г.В. Формирование профессионально-ком-муникативной компетенции менеджеров. Екатеринбург, 2004. 146 c.

15. Кудряшова О.В. Английский язык. Формирование коммуникативной компетенции в письменной речи: учебное пособие для студентов. Челябинск, 2004. 80 с.

16. Нестерова С.А. Формирование межкультурной коммуникативно-профессиональной компетенции студента в образовательном процессе. Челябинск, 2011. 154 с.

17. Иванов А.В. Формирование у студентов вуза компенсаторной компетенции при обучении иноязычному говорению: автореферат дис.. канд. пед. наук: 13.00.02. Н. Новгород, 2012. 19 с.

18. Горанская М.Н. Формирование компенсаторной компетенции в иноязычной письменной деловой речи студентов неязыковых вузов: дис.. канд. пед. наук: 13.00.08, 13.00.02. Петрозаводск, 2011. 215 с.

19. Папикян А.В. Формирование компенсаторной компетенции как средства упреждения и преодоления социокультурной интерференции: немецкий язык, начальный этап языкового вуза: дис.. канд. пед. наук: 13.00.02. Пятигорск, 2011. 198 с.


Review

For citations:


Lapteva E.I. Genesis of the problem of formation of communicative and compensatory competence of middle level students. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(4):94-105. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14010

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)