Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Formation of financial literacy of schoolchildren in the process of solving competent oriented tasks in the course of mathematics of a basic school

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14012

Abstract

The article reveals the relevance of the formation of financial literacy of schoolchildren in the process of learning Mathematics, due to the global financial crisis, complication of financial activity and inability of a significant part of the population to make decisions related to the use of financial instruments to improve the life quality. Financial literacy is seen as the ability to manage personal finances effectively, keep track of household expenses and incomes, carry out short-term and long-term financial planning, make informed decisions about financial products and services and be responsible for them. Its structure includes personal characteristics, financial competencies and socio-economic roles. The research problem is associated with the disclosure of the potential of a basic school Mathematics course in the formation of students' financial literacy. The purpose of the study is to justify and develop competency-oriented tasks that ensure the formation of financial literacy of students in the course of Mathematics in primary school. During the study, a complex of theoretical and experimental methods have been used, which include analysis of literary sources, modeling, design, data generalization, observation and interrogation. A three-component structure of competency-based tasks based on a combination of context, competency framework and social roles has been developed.

About the Author

Ekaterina Mikhailovna Natyrova
FSBEI of HE “Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov”
Russian Federation


References

1. Концепция Национальной программы повышения уровня финансовой грамотности населения Российской Федерации [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.misbfm.ru/programma-fingramotnosti-naseleniya-rf#_Toc2313584511 (дата обращения: 30.11.2019).

2. Об утверждении Стратегии повышения финансовой грамотности в Российской Федерации на 2017-2023 годы [Электронный ресурс]: Распоряжение Правительства РФ от 25.09.2017 №2039-р. Режим доступа: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_278903/ (дата обращения: 30.11.2019).

3. Система (рамка) финансовой компетентности для учащихся школьного возраста, разработанная с рамках совместного Проект Минфина России и Всемирного банка «Содействие повышению уровня финансовой грамотности населения и развитию финансового образования в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.minfin.ru/ru/document/?id_4=69544 (дата обращения: 30.11.2019).

4. Концепция развития математического образования в Российской Федерации (утв. Распоряжением Правительства Российской Федерации от 24.12.2013 №2506-р) [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://rg.ru/2013/12/27/matematika-site-dok.html (дата обращения: 30.11.2019).

5. Сергеева Т.Ф. Контекстная модель формирования финансовой грамотности школьников // Материалы Международной научно-практической конференции (15-17 мая 2014 г.). М.: АСОУ, 2014. С. 28-34.

6. Большой толковый социологический словарь [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://gufo.me/dict/social_dict/Функциональная_Грамотность (дата обращения: 30.11.2019).

7. Ковалёва Г.С. PISA - 2003: результаты международного исследования // Школьные технологии. 2005. №2. С. 170-188.

8. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/ improving-financial-literacy_9789264012578-en (дата обращения: 30.11.2019).


Review

For citations:


Natyrova E.M. Formation of financial literacy of schoolchildren in the process of solving competent oriented tasks in the course of mathematics of a basic school. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(4):113-119. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14012

Views: 138


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)