Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

SWOT analysis of social and pedagogical potential of the artistic and cultural environment of a region (on the example of the Voronezh region)

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14013

Abstract

The article considers SWOT analysis as one of the methods proposed for the social and pedagogical diagnosis of the artistic and cultural environment of a region. Social and pedagogical diagnosis of the artistic and cultural environment involves the search for new resources of socio-pedagogical activity in a situation of changing a child’s personality under the influence of rapidly changing factors of socialization (family, peers, mass media, society, subcultures, type of settlement, etc.). Insufficient development of emotional intelligence, absence of emotionally significant types of activity, low level of cognitive and general cultural development make the artistic and cultural environment a significant resource for educational and social pedagogical activity, which is not sufficiently used by employees of educational institutions. The purpose of the research is to determine the possibilities of using the technique for socio-pedagogical diagnostics of the environment, as well as to carry out socio-pedagogical diagnostics of individual components of the artistic and cultural environment of a region (on the example of the Voronezh region). To carry out the SWOT analysis the authors used the following additional methods: questioning, analysis of information on the sites of cultural and art institutions, and media analysis. The proposed SWOT-analysis algorithm of individual components and elements of the artistic and cultural environment of the region to determine its socio-pedagogical potential, as well as suggestions for its improvement for individual elements: the Voronezh State Drama Theater named after Alexey Koltsov, the musical environment, the Museum of Fine Arts named after I.N. Kramskoy can be considered the result of the research. The methodology of the SWOT analysis made it possible to determine the directions of development of the interaction of educational and culture institutions in the region to solve the problems of social education.

About the Authors

Olga Viktorovna Netsenko
FSBEI of HE “Voronezh State Pedagogical University”
Russian Federation


Maria Sergeevna Barabanova
FSBEI of HE “Voronezh State Pedagogical University”
Russian Federation


References

1. Воронежский государственный театр драмы им. Алексея Кольцова. Официальный сайт [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://voronezhdrama.ru/about_us/history/1787_1855/ (дата обращения 01.10.2019).

2. Воронежский пульс. Культурная среда и культурная политика Воронежской области [Электронный ресурс]. Режим доступа: URL: https://dl.dropboxusercontent.com/u/93179183/downtown/voronezh_pulse_downtown.ru.pdf. (дата обращения 17.04.2019).

3. Гоулман Дэниел. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ: Манн, Иванов и Фербер [Электронный ресурс]. М., 2013. Режим доступа: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=5024477 (дата обращения 12.07.2019).

4. Гренадерова Л.В., Неценко О.В. Диагностика социально-педагогических возможностей художественно-культурной среды региона // Известия Воронежского государственного педагогического университета. Серия: Педагогические науки. 2018. Т. 281, №4. С. 19-23.

5. Камерный театр в Воронеже попал в рейтинг лучших провинциальных театров [Электронный ресурс] // Блокнот. 18 октября 2018 года. Режим доступа: http://bloknot-voronezh.ru/news/kamernyy-teatr-v-voronezhe-popal-v-reyting-luchshi-1024954 (дата обращения 17.10.2019)

6. Мудрик А.В. Социализация человека. М.; Воронеж: МПСИ: МОДЭК, 2011. 624 с.

7. Музей имени Крамского Воронеж: официальный сайт [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://mkram.ru/ru/ (дата обращения 01.10.2019).

8. Неценко О.В., Акимова А.М., Акимова Г.М. Опыт социально-педагогической диагностики художественно-культурной среды крупного города // Детство как антропологический, культурологический, психолого-педагогический феномен: материалы V Международной научной конференции. Самара, 2019. С. 61-66.

9. Неценко О.В., Реушенко А.А. Направления социально-педагогической диагностики художественно-культурной среды региона // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7, №4(25). С. 166-168.

10. Неценко О.В. Понятие «художественно-культурная среда»: необходимость введения в педагогику // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2015. №1(266). С. 78-81.

11. Фельдштейн Д.И. Приоритетные направления психолого-педагогических исследований в условиях значимых изменений ребенка и ситуации его развития // Бюллетень Высшей аттестационной комиссии Министерства образования и науки Российской Федерации. 2010. №4. С. 20-32.


Review

For citations:


Netsenko O.V., Barabanova M.S. SWOT analysis of social and pedagogical potential of the artistic and cultural environment of a region (on the example of the Voronezh region). Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(4):120-133. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14013

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)