Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Elements of pedagogical support of professional orientation of adolescents

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11005

Abstract

In the article the author points that in the coming years competition is expected in the market of educational services, and, above all, in the work of universities. These problems create difficulties for young people in choosing their future professional orientation. In order to address these and other issues, it becomes necessary to create a special educational exchange that serves as a tool for implementing a professional educational trajectory and imposes high requirements on the process of forming scientific and theoretical foundations of the study in the context of a professional educational route. Despite the fact that the attention of practical scientists and theorists to the problems of professional self-determination of young people is increasing, nevertheless, the effectiveness of vocational guidance work by educational organizations remains insufficiently investigated. The principles, components and tasks determining the success of their professional choice are presented by the author as elements of pedagogical support of adolescents. Diagnostics of professional preferences of adolescents can be realized through self-awareness, which provides for the study of adolescents' individual personality traits as part of a particular profession, as well as by assessing individual abilities, diagnosing professionally important personal qualities and their level of expression. Thus, the pedagogical support elements considered by the author will determine the success of adolescents' professional choice, namely, to acquire readiness for self-education, self-development, designing their own line of conduct, mastering high technologies, complex integrated knowledge, relevant competences, etc.

About the Author

Failun Firievna Grigoryan
ANO HE «The North-Caucasus Social Institute»
Russian Federation


References

1. Григорян Ф.Ф. Научно-теоретические основы исследования профессионального образовательного маршрута // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2017. Т. 9, №4. С. 25-33.

2. Долганина В.В. К вопросу профессионального выбора подростков // Вестник Ставропольского педагогического института. 2005. №5. С. 92-95.

3. Долганина В.В., Романюк М.А. Ценностные ориентации молодежи: анализ и прогноз. Современная психология: методология, парадигмы, теория // Ананьевские чтения - 2009: материалы научной конференции. Вып. 1. Методологические и теоретические проблемы психологии / под ред. Л.А. Цветковой, В.М. Аллахвердова. Санкт-Петербург: С.-Петерб ун-т, 2009. С. 158-160.

4. Кузина Г.П. Профориентационная работа в школе на современном этапе развития образования [Электронный ресурс]. URL://http://www.sch933.edusite.ru/DswMedia/Kuzina.doc

5. Основные принципы профориентационной работы (теория и практика): учебно-методическое пособие / авт.-сост. Н.А. Криволапова, Н.Г. Ионина, Т.А. Суслова; Ин-т развития образования и соц. технологий. Курган, 2013. 87 с.

6. Парнов Д.А. Социально-педагогическая технология профессиональной ориентации подростков // Управление образованием. 2013. № 4. С. 118-128.

7. Саенко Л.А. Аксиологическое содержание образования в условиях трансдисциплинарности // Мир науки, культуры, образования. 2017. №6(67). С. 136-137.

8. Саенко Л.А. Бобрышов С.В. Методологическая оценка компетентностного подхода в подготовке специалиста // Вестник Академии права и управления. 2016. №2(43). С. 125-131.

9. Саенко Л.А. Использование образовательного пространства школы для сопровождения социализации безработных // Сибирский педагогический журнал. 2008. №4. С. 159-168.

10. Чистякова С.Н., Родичев Н.Ф. Профессиональная ориентация: система и новые рубежи // Профессиональное образование. Столица. 2012. №12. С. 20-24.


Review

For citations:


Grigoryan F.F. Elements of pedagogical support of professional orientation of adolescents. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(1):55-63. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11005

Views: 35


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)