Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Topical issues of digitalization of education in modern conditions

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13006

Abstract

The socio-cultural situation of the modern world is characterized by the active use of digital technologies in all spheres of life: economy, healthcare, services, education. The forced regime of restrictive measures during the coronavirus pandemic in the spring of 2020 changed the educational situation in the world directly, all educational institutions transitted totally to a distance format with the active use of digital educational environment. The implementation of digital education has contributed to changes not only in educational technologies, but also in its paradigm, the dominant component of which was digitalization - the process of transforming education into an electronic format. The research problem lies in the analysis of the category “digitalization of education”, identification of its content and principles. The purpose of the study is to reveal topical issues of digitalization of education in modern conditions. The research methodology consisted of a set of methods of scientific knowledge: analysis, synthesis, generalization. The research results are theoretical substantiation of the category “digitalization of education”; identification of the purpose and principles of digitalization of education in modern conditions; presentation of popular online training platforms that are used in the practice of higher educational institutions; formulation of the prospects for digitalization of education in modern conditions. Key conclusions: the digital educational environment includes meaningful and target contexts, integrating the progressive achievements of electronic educational technologies to ensure the development of educational programs by students in full, regardless of their location in accordance with the requirements of the legislation of the Russian Federation in the field of education in a distance format; distance education is carried out on the basis of popular online training platforms (Moodle, Edmodo, iSpring, WebTutor).

About the Author

Elena Alexandrovna Panina
ФГБОУ ВО «Майкопский государственный технологический университет»
Russian Federation


References

1. Бедов А.Н. Цифровизации образования - внедрение в образовательный процесс [Электронный ресурс]. URL https://infourok.ru/cifrovizacii-obrazovaniya-vnedrenie-v-obrazovatelniy-process-3371080.html (дата обращения 08.08.2020).

2. Проектирование фондов оценочных средств как условие реализации ФГОС ВО / Поддубная Т.Н. [и др.] // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2019. Вып. 1. С. 104-113.

3. Поддубная Т.Н., Юрченко А.А. Рейтинг педагога высшей школы как средство повышения конкурентоспособности научно-педагогических работников// // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2020. Вып. 2 (45). С. 76-82.

4. Положение «Об электронной информационно-образовательной среде в университете» [Электронный ресурс]. URL: https://esstu.ru/uportal/document/download.htm?documentId=18044 (дата обращения 05.08.2020).

5. Положение об электронной информационно-образовательной среде ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский горный университет»» [Электронный ресурс]. URL: https://spmi.ru/sites/default/files/imci_images/univer/document/2017/Положение%20ЭИОС.pdf (дата обращения 05.08.2020).

6. Положение об электронной информационно-образовательной среде ФГБОУ ВО «Смоленская государственная академия физической культуры, спорта и туризма» [Электронный ресурс]. URL: http://www.sgafkst.ru/images/sveden/sveden_dokumenty/pologenie (дата обращения 06.08.2020).

7. Проект Постановления Правительства РФ "О проведении в 2020-2022 годах эксперимента по внедрению целевой модели цифровой образовательной среды в сфере общего образования, среднего профессионального образования и соответствующего дополнительного профессионального образования, профессионального обучения, дополнительного образования детей и взрослых" [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/law/hotdocs/63245.html/(дата обращения 05.08.2020).

8. Серафимович И.В., Конькова О.М., Райхлина А.В. Формирование электронной информационно-образовательной среды вуза: интеракция, развитие профессионального мышления, управление // Открытое образование. 2019. Т. 23, № 1. С. 14-26.

9. Электронная информационно-образовательная среда. Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова. Официальный сайт [Электронный ресурс]. URL: https://www.rea.ru/ru/org/branches/saratov/Pages/eios.aspx (дата обращения 05.08.2020).

10. Using the electronic information and educational envroment of the university in the training of tourism industry workers [Electronic resurs] / Poddubnaya T.N. [et al] // Amazonia Investiga. 2020. Vol. 9, Iss. 28. P. 249-259. URL https://www.amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/1318 - (accessed 08 August 2020).


Review

For citations:


Panina E.A. Topical issues of digitalization of education in modern conditions. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;(3):60-67. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13006

Views: 300


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)