Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Problems of social and psychological adaptation of foreign students at a russian university

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13015

Abstract

In recent decades Russia has become a part of a global educational and cultural space. Expansion of individual freedoms and opportunities gives a person the right to form his social and professional choice based on internal needs and personal interests. The relevance of the topic is due to the growth of educational migration and the related problem of adaptation of foreign students to a new socio-cultural environment. The aim of the research is to study the factors influencing the adaptation process of foreign students in a Russian university. The methods of analysis and synthesis, structural and functional ones have been used, and to obtain empirical data interviewing and questioning have been used. In the course of the research the factors influencing the adaptation process of foreign students in a Russian educational institution have been identified. First of all, these are the individual psychological qualities of a person, personal sympathies and antipathies of students, as well as religious, political, social, ethnopsychological and spiritual characteristics. As a result of the study the authors have concluded that it is necessary to develop adaptation programs and introduce them into the educational process, taking into account the identified problems.

About the Authors

Aslancheriy Kitovich Tkhakushinov
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


Fatima Guchipsovna Lovpache
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


Bela Kazbekovna Pafifova
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


Yulia Nikolaevna Tril
FSBEI HE “Maykop State Technological University”
Russian Federation


References

1. Битянова М.Р. Социальная психология: учебное пособие. 2-е изд., перераб. СПб.: Питер, 2008. 368 с.

2. Большой психологический словарь / сост. Б.Г. Мещеряков, В.П. Зинченко. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 672 с.

3. Зотова О.И., Кряжева И.К. Некоторые аспекты социально-психологической адаптации личности // Психологические механизмы регуляции социального поведения. М., 1979. С. 219-233.

4. Камара Ишака. Иностранные студенты в России: проблемы социальной адаптации. // Теория и практика общественного развития. 2012. № 8. С. 82-85.

5. Ловпаче Ф.Г. Социально-психологические аспекты образовательной миграции // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия, 3: Педагогика и психология. 2016. № 4 (188). С. 149-154.

6. Пафифова Б.К. К вопросу о формировании коммуникативной культуры профессионального и межличностного общения у будущих специалистов // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2014. Вып. 3. С. 116-121.

7. Письменная Е.Е Учебная миграция в Россию: современные тенденции. М., 2008.

8. Триль Ю.Н. Национальные обряды и этнокультурное образование // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2016. Вып. 1. С. 126-131.

9. Berry J.W. Immigration, acculturation and adaptation // Applied psychology: An international review. 1997. Vol. 46. P 5-34.

10. Oberg K. Culture shock: adjustment to new cultural environments // Practical Anthropology. 1960. Vol. 7. P. 177-182.

11. Доклад на официальном сайте OECD «Overview of the education system (EAG 2019)» [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=RUS&treshold=5&topic=EO

12. Студенты из Китая - вторые по численности иностранцы в российских вузах [Электронный ресурс] // Ведомости. Режим доступа: http://www.vedomosti.ru/management/articles/2015/08/11/604362-kitaiskie-studenti-rossiiskih-vuzah.


Review

For citations:


Tkhakushinov A.K., Lovpache F.G., Pafifova B.K., Tril Yu.N. Problems of social and psychological adaptation of foreign students at a russian university. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;(3):126-134. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-13015

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)