Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Psychological and pedagogical bases of teaching reading foreign language professional texts

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11013

Abstract

The relevance of the research is determined by the increasing importance of effective reading of foreign-language professional texts in the context of the modernization of higher education and informatization of society. The process of forming foreign professional competence of students in a technical university is associated with a number of problems. One of them is the lack of methods for reading foreign language professional texts that take into account psychological and pedagogical context of learning. The goal of the research is the psychological and pedagogical substantiation and development of methods of teaching reading foreign language professional texts. On the basis of the study of psychological and pedagogical literature on the research topic, the pedagogical work experience, a method of teaching reading foreign language professional texts has been developed, including a set of exercises and tasks taking into account psychological and pedagogical context of training, age characteristics and professional specificity of students in a technical university. The pedagogical experiment to identify the effectiveness of teaching methods of reading foreign language professional texts confirmed the research hypothesis. The efficiency of teaching methods for reading foreign-language professional texts has been proved, which improves the quality of reading professional texts. The practical use of the results of this study will help improve the effectiveness of teaching foreign languages in general and competence development in reading foreign language professional texts.

About the Author

Zara Mukhamcherievna Shadzhe
FSBEI HE «Maikop State Technological University»
Russian Federation


References

1. Клычникова З.И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке: пособие для учителей. Москва: Просвещение, 1973. 224 с.

2. Липина Е.А. Развитие навыков чтения иноязычных профессионально ориентированных текстов в неязыковом вузе [Электронный ресурс] // Концепт. 2014. Т. 20. С. 3906-3910. URL: http://e-koncept.ru/2014/55046.htm.

3. Лурия А.Р. Письмо и речь: нейролингвистические исследования: учебное пособие для студентов. Москва: Академия, 2002. 352 с.

4. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. Москва: Когито-Центр, 2002. 396 с.

5. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер, 2002. 720 с.

6. Фоломкина С.К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учебно-методическое пособие. Москва: Высш. шк., 2005. 255 с.

7. Царева Л.М. Организация обучения студентов чтению профессионально ориентированных текстов на иностранном языке в медицинском вузе [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2017. №4. Режим доступа: http://science-education.ru/ru/article/view?id=26671

8. Шадже З.М. Профессиональная компетентность преподавателя иностранного языка в техническом вузе // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. Вып. 1. С. 57-62.

9. Чистобаева Л.В. Оптимизация обучения английскому для специальных целей (ESP) в рамках реализации смешанного обучения в техническом вузе // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. Вып. 3. С. 78-83.

10. Киселева Е.В. Сущность компетентностного подхода в высшем образовании // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. Вып. 2. С. 47-53.

11. Jennifer Serravallo. The Reading Strategies Book: Your Everything Guide to Developing Skilled Readers. Heinemann, 2015.

12. Jennifer Klein, Elizabeth Stuart Whitehead. Using Art to Teach Reading Comprehension Strategies: Lesson Plans for Teachers. R&L Education, 2012.

13. Carolyn Chapman, Rita King. Differentiated Instructional Strategies for Reading in the Content Areas. Corwin Press, 2009.

14. Adrienne Gear. Reading Power. Pembroke Publishers Limited, 2013.


Review

For citations:


Shadzhe Z.M. Psychological and pedagogical bases of teaching reading foreign language professional texts. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(1):133-144. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11013

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)