Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Formation of tolerance to other cultures as a component of professional training of future managers for intercultural interaction in content and language integrated learning

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-97-103

Abstract

Today, in connection with the aggravation of the international situation, teaching tolerance is of particular relevance. Currently, there is a contradiction between the tendencies towards globalization and the isolation of cultures, therefore, the problem of establishing intercultural ties and building an equal dialogue of cultures is acute. The aim of the research is to analyze the role of developing tolerance towards other cultures in preparation for intercultural interaction. In the research the author uses the method of analysis of scientific literature and diagnostic techniques. As a result of the experiment, the positive influence of the development of tolerance to other cultures on the preparation for intercultural interaction has been revealed. Thus, we can draw key conclusions that: preparation for intercultural interaction helps to overcome psychological barriers in learning a foreign language, promotes the disclosure of the student’s personality, creates a healthy atmosphere in the student community and stimulates further learning; tolerance education should be more widely applied in educational institutions of various levels as the prevention of extremism in a tense intercultural environment.

About the Author

Irina Evgenievna Kuteneva
«South Ural State Humanitarian-Pedagogical University»
Russian Federation


References

1. Khalyapina L.P. Modern trends in professionally-oriented and integrated foreign language teaching in Russian and European system of higher education // Language and Culture. 2017. № 10. P. 37-43.

2. Холопова Л.А. Современный менеджер - конкурентоспособный менеджер // Концепт. 2014. № 05. С. 86-90.

3. Холопова Л.А., Толстова М.С., Кононыхина А.Д. Менеджер и его качества // Концепт. 2014. № 59. С. 36-40.

4. Дудович Д.Л. Межкультурное взаимодействие как педагогическая проблема // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2011. № 2 (16). С. 35-45.

5. Лебедева М.М. Проблемы межкультурного взаимодействия на современном этапе // Вестник МГИМО Университета. 2012. № 5 (26). С. 279-282.

6. Сироткин Л.Ю. Межкультурные коммуникации в поликультурной среде // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2016. № 4. С. 58-61.

7. Popova Yu. Developing students’ communication skills in mathematics lessons using CLIL approach // European research. 2016. № 7 (18). P. 62-64.

8. Shayakhmetova D. The features of introduction of content and language integrated learning in the educational process // European research. 2016. № 4 (15). P. 112-115.

9. Мосина М.А., Зырянова К.А. Применение технологии CLIL в билингвальном обучении дошкольников // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2018. № 14. С. 148-153.

10. Karimsakova A.S., Yermenova K.K., Kuzembayeva G.A. Clil implementation in West Kazakhstan Marat Ospanov State Medical University: challenges and experience // West Kazakhstan Medical Journal. 2018. № 1 (57). P. 63-67.

11. Abubakirova R., Zhacheva E. CLIL Technology as an innovative approach // Deutsche Internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft. 2021. № 8-2. P. 42-44.

12. Sidorenko T.V., Kudryashova A.V. CLIL methodology evolution in Russian technical university (Tomsk Polytechnic) // Rhema. Рема. 2021. № 1. P. 129-143.

13. Попова Н.В., Коган М.С., Вдовина Е.К. Предметно-языковое интегрированное обучение (CLIL) как методология актуализации междисциплинарных связей в техническом вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 173. С. 29-42.

14. Фельде В.Г. Соотношение понятий «терпимость» и «толерантность» // Омский научный вестник. 2012. № 4 (111). С. 155-157.

15. Жмырова Е.Ю. О понятии «толерантность» и ее видах // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2006. Т. 12, № 4-2. С. 1265-1269.

16. Кустова A.B., Меркулов П.А., Арабаджийски Н.З. Социальная толерантность: российский и зарубежный опыт // Среднерусский вестник общественных наук. 2018. Т. 13, № 1. С. 79-93.


Review

For citations:


Kuteneva I.E. Formation of tolerance to other cultures as a component of professional training of future managers for intercultural interaction in content and language integrated learning. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(3):97-103. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-97-103

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)