Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Health conservation as an object of domestic pedagogical dissertation research: a bibliometric analysis

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-123-134

Abstract

The relevance of the article is due to the increased interest and need of specialists of various categories in the study and implementation of health-preserving activities. The research problem lies in the formation of the readiness of specialists of various profiles to carry out health-saving activities with different categories of the population. The purpose of the research is to analyze the scientific research fund, to show the main directions of research activities on the formation of the readiness of specialists of various categories to carry out health-preserving activities. The research objective is to reveal the essence of scientific approaches to the study of aspects of health-preserving pedagogical activity and the prospects for research activities in this direction. The research methodology is composed of a set of methods of scientific knowledge: analysis, synthesis, generalization. The research results. The article examines the current state of the problem of health-preserving activity in domestic dissertation research presented in the section “Abstracts of theses” of the Unified Electronic Resource of the Russian State Library, which made it possible to fix the set semantic units of the studied scientific and pedagogical content and conduct their analysis, clarify defining various pedagogical categories, replenishing their content line and designing further relevant research. Key findings. A meaningful analysis of the thematic clusters presented in the article allows us to conclude that the process of addressing researchers to this issue is not intensive, orderly and methodologically secure and requires further comprehensive study in the theoretical and methodological field of not only pedagogical, but also psychological, sociological, biological and economic sciences.

About the Authors

Petr Petrovich Pivnenko
Rostov State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


Nadezhda Petrovna Vitenko
Center for the Development and Correction of Speech “Nadezhda”
Russian Federation


References

1. Андрианов С.В., Арстангалиева З.Ж., Чернышкова Е.В. Здоровьесбережение пожилых людей как проблема социологии медицины (обзор) // Саратовский научно-медицинский журнал. 2014. Т. 10, № 4. С. 670-674.

2. Андрианова Т.С. Здоровьесберегающее поведение // Образование и наука без границ. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2017. № 7. С. 248-252.

3. Библиотека диссертаций и авторефератов России. URL: https://www.dslib.net/prof-obrazovanie.html (даты обращения: 21.05.2021 - 31.05.2021).

4. Исаев А.В. Кризис здоровьесбережения в современном российском обществе // Известия Тульского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2017. С. 173-180.

5. Тематизация зарубежных научных исследований в области информального образования как методологический индикатор альтернативных педагогических тенденций [Электронный ресурс] / Латун В.В. [и др.] // Мир науки. 2017. Т. 5, № 5. Режим доступа: https://mir-nauki.com/PDF/38PDMN517.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ.

6. Об утверждении номенклатуры специальностей, по которым присуждаются ученые степени [Электронный ресурс]: Приказ Минобрнауки № 1027 от 23 октября 2017 г. (ред. от 23.03.2018). Режим доступа: https://vak.minobrnauki.gov.ru/searching#collapse2192110001

7. Пивненко П.П., Витенко Н.П. Современное состояние изучения педагогических аспектов деятельности врача в отечественных диссертационных исследованиях // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2020. Вып. 2 (45). С. 67-75.

8. Розин В.М. Здоровье как философская и социально-психологическая проблема // Философия здоровья. М.: ИФ РАН, 2001. С. 34-61.

9. Рыбина И.Р. Сущность понятия «здоровьесберегающая компетентность» // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2015. № 3. С. 258-262.

10. Федотова О.Д. Воспитание культуры здорового образа жизни офицеров: наукометрический аспект проблемы [Электронный ресурс] // Науковедение. 2015. Т. 7, № 4. Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/52PVN415.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/52PVN415.

11. Федотова О.Д., Катичева М.А. Контент как методологический индикатор реформы образования // Известия Южного Федерального университета. Серия: Педагогические науки. 2011. № 2. С. 19-29.


Review

For citations:


Pivnenko P.P., Vitenko N.P. Health conservation as an object of domestic pedagogical dissertation research: a bibliometric analysis. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(3):123-134. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-3-123-134

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)