Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

The education system in Japan

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-4-15-23

Abstract

In the late XX - early XXI centuries the problem of finding resources for the development of the human society is becoming more and more urgent. In previous historical epochs, this problem was solved by capturing the territories of their neighbors by large and powerful states, in modern times through colonial expansion into the countries of the East, the North and the South America. At present times these possibilities have been exhausted, and in the foreseeable future plant and mineral resources will be largely depleted. In these conditions the ruling elites of the leading countries of the world are in their search for development resources focused at revealing the inexhaustible wealth - the intellectual potential of a person. In this context, the creation of a harmonious and efficiently functioning education system of any human society becomes crucial. The purpose of the research is to analyze the basic principles, development stages, the main stages of the educational system of Japan, as well as the main achievements and problems. The article examines not only the structural elements of the Japanese educational system, from preschool institutions to higher educational institutions, but also the ideological background and motivation of both Japanese schoolchildren and students to study hard. Special emphasis is placed on the unshakable principles of Japanese pedagogy and, of course, national cultural traditions.

About the Author

Alexander Stefanovich Ivashchenko
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


References

1. Железняк О.Н. Образовательная система Японии сегодня // Проблемы Дальнего Востока. 2001. № 5. С. 85-93.

2. Прасол А.Ф. Особенности национальной педагогики в Японии // Япония. Путь кисти и меча. 2000. № 4. С. 12-17.

3. Молодякова Э.В. Школьное образование в Японии // Япония: ежегодник. М.: АИРО-ХХI, 2010. С. 155-171.

4. Салимова К.И. Общеобразовательная школа Японии в ХХI в. // Педагогика. 2006. № 8. С. 88-96.

5. Джуринский А.Н. Чему и как учат школьников в Японии // Народное образование. 2001. № 5. С. 251-257.

6. Мазевская А.Е. Школа как механизм формирования нравственной личности (на примере школьного образования в Японии) // Педагогическое образование в России. 2017. № 3. С. 52-56.

7. Бондаренко А.А. Японская школа глазами русского // Начальная школа. 2005. № 5. С. 120-126.

8. Жилина Л.В. Японские университеты: затянувшаяся перемена // Азия и Африка сегодня. 2020. № 11. С. 42-47.

9. Кузнецова М.Ф. Особенности восточной философии образования и образовательной политики // Вестник Красноярского государственного педагогического университета. 2012. № 3. С. 199-203.

10. Жилина Л.В. Японское университетское сообщество в международном окружении: маневры или курс на снижение // Вестник РУДН. Серия: Международные отношения. 2019. Т. 19, № 1. С. 119-129.


Review

For citations:


Ivashchenko A.S. The education system in Japan. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;13(4):15-23. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-4-15-23

Views: 251


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)