Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Application of a socio-cultural approach in modern methods of teaching a foreign language

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-12010

Abstract

Education of a comprehensively developed personality is one of the strategic tasks in the period of globalization and internationalization of modern educational space. Intensive communication processes of the modern world make us assess the role and importance of a foreign language in the educational process in a different way. Today formation of a highly qualified specialist is impossible in a narrow local framework. The system of global education implies formation of foreign language speech communication in students, allowing them to communicate freely in a different socio-cultural environment. When learning foreign languages, students first of all encounter not linguistic problems, but factors that determine social, everyday and cultural spheres of a target language country. Therefore, modern methods of teaching a foreign language cannot but include a sociocultural aspect, because it is only on its basis that the effect of linguistic-cultural immersion is achieved. The dialectical method is the basis of the methodology of the presented research. In the system analysis of various methods of learning foreign languages, the author uses a synergetic method. Investigating the application of the sociocultural approach in education, the author relies on the categorical apparatus presented in modern Pedagogy, Sociology and Cultural studies. As a result of the study, it has been shown that modern methods of teaching a foreign language should include socio-cultural aspects, which allow students to adapt more quickly to any foreign language environment.

About the Author

Mariyat Aslanovna Tlevtsezheva
FSBEI HE “Maikop State Technological University”
Russian Federation


References

1. Овсянникова Т.А. Соотношение национального и этнического в культуре адыгейского народа: дис. … на соиск. д-ра философ. наук / Рост. гос. ун-т. Ростов-на-Дону, 2004. 23 с.

2. Назаренко Т.Ю. Лингвострановедческий аспект преподавания английского языка в техническом вузе [Электронный ресурс] // Концепт. 2013. № 01(январь). Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/lingvostranovedcheskiy-aspekt-prepodavaniya-angliyskogo-yazyka-v-tehnicheskom-vuze.

3. Овсянникова Т.А. Роль этнических стереотипов в межкультурном взаимодействии народов поликультурных регионов // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2015. Вып. 3. С. 163-168.

4. Овсянникова Т.А. Влияние этнических стереотипов на политическую составляющую современного мирового сообщества // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2016. Вып. 2. С. 109-113.

5. Самойлова Е.С., Назарова О.В., Корнилецкая Е.С. Актуальные проблемы и перспективы преподавания иностранного языка студентам неязыковых специальностей вузов в рамках интегрированного подхода // Интеграция образования. 2014. №2. С. 117-123.

6. Marsh D. Content and Language Integrated Learning: The European Dimension-Actions Trends and Foresight Potential. OUP, 2002. 204 p.

7. Костомаров В.Г., Митрофанова О.Д. Коммуникативность как категория науки методики // Межвузовский сборник научных трудов. Пермь: ПГТУ, 1998. С. 8-12.

8. Михневич О.И. Влияние изменяемых социальных условий на методику преподавания английского языка [Электронный ресурс] // Человек в мире культуры. Региональные культурологические исследования 2014. №4(12). 110 с. Режим доступа: https://rucont.ru/efd/296003https://cyberleninka.ru/article/v/vliyanie-izmenyaemyh-sotsialnyh-usloviy-na-metodiku-prepodavaniya-angliyskogo-yazyka

9. Тлевцежева М.А. Лингвосоциокультурный подход к изучению иностранных языков в современных социокультурных условиях // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. Вып. 3. С. 66-72.


Review

For citations:


Tlevtsezheva M.A. Application of a socio-cultural approach in modern methods of teaching a foreign language. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(2):95-102. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-12010

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)