Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Formation of a natural scientific world picture as a basic condition for cognitive development of preschool children

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-13005

Abstract

The article analyzes the problem of formation of a natural science picture in preschool children. It’s been determined that the main role here is assigned to pre- school educational institution teachers. The authors have identified and described the components of formation of a system of natural science knowledge in teachers. When identifying the components, the following factors have been considered: social mandate for a preschool educational organization; low level of initial science knowledge in 1st year students; value-oriented installations for the environmentally safe development of Russia; free development of a child’s personality and his/her self-realization in society. The results of the research indicate the need for the formation of ideas about the natural science picture of the world not only in university students - future pre- school educational institution teachers, but also in trainees. The authors have proposed several solutions to the problem, that are being successfully implemented in the South Ural State Humanitarian Pedagogical University, namely, when developing curricula according to the standards of the 3++ Federal State Educational Standard in the direction of 44.03.05 Pedagogical education (with two training profiles) the discipline “Fundamentals of ecological culture” has been introduced; “Naurasha in the country of Naurandia” digital laboratory is used in the educational process of future Bachelors and Masters; lectures on topical problems of natural science world picture formation have been introduced for pre- school educational institution teachers in the refresher courses; lectures and practical exercises on natural science world picture formation in children have been developed as part of a professional retraining program for teachers without pedagogical education.

About the Authors

Boris Alexandrovich Artemenko
FSBEI HE “ The South Ural State Humanitarian and Pedagogical University”
Russian Federation


Irina Victorovna Kolosova
FSBEI HE “ The South Ural State Humanitarian and Pedagogical University”
Russian Federation


Nadezhda Evgenievna Permyakova
FSBEI HE “ The South Ural State Humanitarian and Pedagogical University”
Russian Federation


References

1. Пермякова Н.Е. Методологические основания развития экологического образования дошкольников // Социальные и психолого-педагогические контексты развития человеческого потенциала: материалы Международной научно-практической конференции / под ред. Ю.М. Хохряковой. Пермь: ПГГПУ, 2012. С. 185-190.

2. Зебзеева В.А. Экологическая субкультура детства - источник экологического опыта и развития детей старшего дошкольного возраста // Фундаментальные исследования. 2013. №6-1. С. 154-158.

3. Пермякова Н.Е. Методика развивающего экологического образования детей дошкольного возраста: дис. … канд. педагог. наук. Челябинск, 2009. 224 с.

4. Моисеева Л.В. Естественнонаучная картина мира как компонент профессиональной подготовки // Образование и наука. 2007. №2. С. 3-12.

5. Пригожин И.Р. От существующего к возникающему. Время и сложность в физических науках. М.: Наука, 1985. 328 с.

6. Похлебаев С.М. Методологические и содержательные основы преемственности физики, химии, биологии при формировании фундаментальных естественнонаучных понятий: дис. … д-ра педагог. наук. Челябинск, 2007. 724 с.

7. Усова А.В. Новая концепция естественнонаучного образования и педагогические условия ее реализации. Челябинск: ЧГПУ, 2005. 48 с.

8. Похлебаев С.М., Третьякова И.А. Методологическая основа «новой концепции естественнонаучного образования» академика РАО А.В. Усовой // Непрерывное педагогическое образование: глобальные и национальные аспекты: материалы III Международного конгресса / под ред. М.В. Потаповой, З.М. Большаковой, Н.Н. Тулькибаевой. Челябинск: ЮУрГГПУ, 2017. С. 106-108.

9. Гильмиярова С.Г. Непрерывное экологическое образование будущих учителей России и США: дис. … д-ра педагог. наук. Уфа, 2002. 372 с.

10. Газина О.М., Фокина В.Г. Теория и методика экологического образования детей дошкольного возраста. М.: Прометей, 2013. 260 с.

11. Николаева С.Н., Рыжова Н.А. Экологическое образование для устойчивого развития: анализ основополагающих нормативных документов // Дошкольное воспитание. 2018. №1. С. 4-12.

12. Серебрякова Т.А. Экспериментальный подход к воспитанию основ ценностного отношения к природе у детей дошкольного возраста // Вестник Адыгейского государственного университет. Серия, 3: Педагогика и психология. 2009. №2. С. 113-117.

13. Венгер Л.A. О месте дошкольного детства в умственном развитии ребенка // Возрастная и педагогическая психология. Пермь, 1974. С. 54-66.

14. Леонтьев А.Н. Образ мира // Вестник МГУ. Серия, 14. 1979. №2. С. 3-13.

15. Поддъяков H.H. Новые подходы к исследованию мышления дошкольников // Вопросы психологии. 1985. №2. С. 106-117.

16. Запорожец A.B. Избранные психологические труды: в 2-х т. Т. 1. Психическое развитие ребенка. М.: Педагогика, 1986. 320 с.

17. Логинова В.И. Формирование системности знаний у детей дошкольного возраста: дис. … д-ра педагог. наук. Л., 1984. 443 с.

18. Подготовка детей в детском саду к школе / под. ред. А.П. Усовой. М.: АПН РСФСР, 1955. 276 с.

19. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. 3-е изд. СПб.: Питер, 2016. 288 с.

20. Лисина М.И. Развитие познавательной активности детей в ходе общения со взрослыми // Вопросы психологии. 1982. №4. С. 18-25.

21. Построение развивающей среды в дошкольном учреждении / Петровский В.А. [и др.]. М.: Новая школа, 1993. 102 с.

22. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб.: Питер, 2008. 400 с.


Review

For citations:


Artemenko B.A., Kolosova I.V., Permyakova N.E. Formation of a natural scientific world picture as a basic condition for cognitive development of preschool children. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(3):61-73. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-13005

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)