Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Polyfunctional orientation of the educational process in the national pedagogy of the adyghs

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11003

Abstract

The article considers the issues of education in Folk Pedagogy and the identification of educational technologies that contribute to the formation of the normative type of a personality within these pedagogical institutions. Problems associated with human consciousness, its opposition to the surrounding natural and social world, self-identification, self-government, etc. occupy key position in the studies of the Humanities, various approaches, judgments, concepts, claiming the role of “theoretical” laws that can consistently describe the mechanisms of human consciousness as such, the study of Folk Pedagogy, namely, the Atalyk institute among the Adyghs. To solve the problems arising from it such theoretical and methodological approaches as the analysis of historical and ethnographic literature on a given social phenomenon, methods of analogy, induction, deduction and mathematical modeling are applied. A deep comprehensive study of the studied problem can make a serious positive contribution to the scientific study of Folk Pedagogy and the Atalyk institute provide an opportunity to establish the origins, determine the factors affecting the innovative specifics of functioning in different time periods of the Adygh people, and have knowledge of its individual directions and their common system-forming interdependent unity. Patterns that will help in finding functional parameters with the resulting formal signs of existence and leading to the formation of their structural integration in the educational process have been identified. This will contribute, as we think, to the establishment of the isomorphism (sameness) of the structure of the aggregate of elements that were a part of public institutions of various types. Knowledge of its individual directions and their general system of education and upbringing.

About the Authors

Kazbek Idadovich Ashkhamakhov
FSBEI HE «Maikop State Technological University»
Russian Federation


Roman Sergeevich Kozlov
FSBEI HE «Maikop State Technological University»
Russian Federation


References

1. Ашхамахов К.И. Национальные традиции воспитания у адыгов // Культура и быт адыгов. 1991. №8. С. 128-145.

2. Ашхамахов К.И. Эффективность использования национальных средств адыгов в физическом воспитании учащейся молодёжи // Проблемы физичес- кого воспитания учащейся молодёжи: тезисы докладов межвузовской Северо-Кавказской региональной научно-практической конференции. Нальчик, 1991. С. 105-106.

3. Ашхамахов К.И. Социологические принципы выхода из кризиса педагогической науки // Проблемы совершенствования системы физического воспитания: материалы образования Российской Федерации. Нальчик, 1995. С. 71-75.

4. Ашхамахов К.И. Физическая культура адыгов как целостная система // Проблемы совершенствования системы физического воспитания тезисы докладов Всероссийской научной конференции. Нальчик, 1996. С. 7-9.

5. Ашхамахов К.И., Козлов Р.С. Физическое воспитание в системе аталычества. Майкоп, 2016. 320 с.

6. Ашхамахов К.И., Козлов Р.С. Теоретические основы народной педагогики адыгов в современной системе образования. Майкоп, 2018.

7. Ашхамахов К.И., Козлов Р.С. Теоретические аспекты физического воспитания в народной педагогике // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. Вып. 3. С. 73-77.

8. Ашхамахов К.И., Козлов Р.С. Народные игры в совершенствовании психофизических качеств // Совершенствование профессиональной и физической подготовки курсантов, слушателей образовательных организаций и сотрудников силовых ведомств: сборник статей XX международной научно-практической конференции / отв. ред. С.М. Струганов. Иркутск, 2018. С. 290-292.

9. Ашхамахов К.И., Козлов Р.С. Экология в свете действия принципа троичности // Рациональное природопользование и социально-экономическое развитие сельских территорий как основа эффективного функционирования АПК региона: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 80-летию со дня рождения заслуженного работника сельского хозяйства Российской Федерации, почетного гражданина Чувашской Республики Айдака Аркадия Павловича. Чебоксары, 2017. С. 506-511.

10. Ашхамахов К.И., Свечкарёв В.Г., Козлов Р.С. Культура и язык как основа существования общества // Устойчивое развитие: проблемы, концепции, модели: материалы Всероссийской конференции с международным участием, посвящённой 75-летию председателя ФГБНУ «Федеральный научный центр «Кабардино-Балкарский научный центр Российской академии наук», доктора технических наук, профессора П.М. Иванова. Нальчик, 2017. С. 195-197.

11. Козлов Р.С. Проблемы физического воспитания в высшем учебном заведении // XV неделя науки МГТУ Майкоп: МГТУ, 2007. С. 57-59.

12. Свечкарёв В.Г., Козлов Р.С. Прикладная физическая культура в вузе. Ереван, 2015.


Review

For citations:


Ashkhamakhov K.I., Kozlov R.S. Polyfunctional orientation of the educational process in the national pedagogy of the adyghs. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(1):40-47. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11003

Views: 54


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)