Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Analysis of approaches, theories and concepts of cinematherapy in working with children with mental disorders. Part 1

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14015

Abstract

The problem of analyzing the approaches, theories and concepts of cinema therapy in working with children with mental disorders is an urgent problem. The article analyzes the approaches, theories and concepts of cinema therapy, reveals their essence and gives characteristics in relation to work with children with mental disabilities. The subject of the research is the analysis of the approaches, theories and concepts of cinema therapy in relation to work with children with mental disorders. The object of the research is the use of cinema therapy in working with children with mental disorders. The objective of the work is to identify and analyze approaches, theories and concepts of cinema therapy used in working with children with mental disorders. The article explores the real theoretical constructs of cinema therapy in working with children with mental disabilities. The methods used are: a comparative method for comparing approaches, theories and concepts of cinema therapy in different countries; the historical method as a way of studying historical patterns through specific manifestations of historical facts in the form of the emergence and development of cinema therapy approaches, theories and concepts; analysis method as analysis of an integral object of cinema therapeutic theory into parts for its detailed study; a synthesis method as a process of combining disparate concepts of cinema therapeutic theories into a whole; a systematization method as an organization of the studied theoretical approaches of cinema therapy into a specific system; typologization method for identifying similar and distinctive features in approaches, theories, concepts of cinema therapy. The following approaches have been used: the structural-functional approach of T. Parsons and E. Shils, the concept of a representative culture of F. Tenbrook, and the systems theory of society as a communication of N. Luman. The research has shown that approaches, theories and concepts of cinema therapy are used basically in work with minors with mental disabilities, and the characteristics of these theoretical foundations for the use of cinema therapy are tightly connected with the practical implementation of the methods and ways of cinema therapy in working with such clients.

About the Authors

Dmitry Vyacheslavovich Bosov
FSAEI HE “Belgorod State National Research University”
Russian Federation


Ruslan Yuryevich Dolya
FSAEI HE “Belgorod State National Research University”
Russian Federation


References

1. Ахмедзянова А.Э. Актуализация эмпатии личности средствами кинотренинга: на примере студентов гуманитарного профиля: дис.. канд. психол. наук. Казань, 2011. 157 с.

2. Березин С.В. Кинотерапия и кинотренинг: практическое пособие для психологов и социальных работников. Самара, 2003. 112 с.

3. Бетенски М. Что ты видишь? Новые методы арт-терапии / М. Бетенски. СПб.: Эксмо-Пресс, 2002. 251 с.

4. Босов Д.В. Мейнстрим-кинематограф как фактор формирования ценностных ориентаций студенческой молодежи: дис. … канд. социол. наук. СПб., 2017. 196 с.

5. Босов Д.В. Отечественный мэйнстрим-кинематограф и студенческая молодежь // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. Т. 2, №2(62). С. 7-11.

6. Волкова О.А., Босов Д.В. Образ женщины-программистки в кинофильмах и сериалах // Женщина в российском обществе. 2018. №3. С. 97-103.

7. Верхотурова И.Н. Кинотренинг как средство развития социального интеллекта подростков с девиантным поведением // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2008. Т. 14. С. 188-190.

8. Данина М.М. Кинотерапия как средство развития саногенного мышления // Человек. Сообщество. Управление. 2011. №1. С. 98-123.

9. Дмитриева В.А., Одинцова В.В., Намди Д.М. Психология кино: учебно-методическое пособие. СПб.: СПбГУ, 2016. 44 с.

10. Захарова Е.И., Карабанова О.А. Кинотерапия: современный взгляд на возможности применения // Национальный психологический журнал. 2018. №2 (30). С. 57-65.

11. Корбут К.П. Психоанализ о кино и кино о психоанализе // Журнал практической психологии и психоанализа. 2005. №2. С. 58-59.

12. Луман Н. Реальность массмедиа. М.: Праксис, 2005. 256 с.

13. Макеева С.А., Макеева А.А. Киноискусство как средство арт-терапии при работе с детьми // Молодой ученый. 2017. №1.1. С. 76-78.

14. Менегетти А. Онтопсихологическая синемалогия. СПб.: Онтопсихология, 2014. 563 с.

15. Менегетти А. Мир образов. СПб.: Онтопсихология, 2014. 100 с.

16. Менегетти А. Кино, театр, бессознательное. Том 1. М.: Онтопсихология, 2001. 384 c.

17. Пантюк И.В. Методы и технологии социальной работы: конспект лекций. Минск: БГУ, 2014. 301 с.

18. Парсонс Т. О социальных системах. М.: Академический Проект, 2002. 832 с.

19. Пензин С.Н. Кино и эстетическое воспитание: методологические проблемы. Воронеж, 2003. 176 c.

20. Тенбрук Ф. Репрезентативная культура // Социологическое обозрение. 2013. Т. 12, №3. С. 93-120.

21. Ballard M.B. The Family Life Cycle and Critical Transitions: Utilizing Cinematherapy to Facilitate Understanding and Increase Communication // Journal of Creativity in Mental Health. 2012. No. 7(2). Р. 212-219.

22. Schulenberg S.E. Psychotherapy and Movies: On Using Films in Clinical Practice // Journal of Contemporary Psychotherapy. 2003. Vol. 33, No. 1. P. 35-48.

23. Walter F.O. Cine-education en America Latina: reflexiones metodologicas a partir del dialogo Brasil - Cuba // Campinas. SP. 2019. Vol. 21, No.1. P. 105-125.

24. Wolz Birgit. E-Motion Picture Magic: A Movie Lover's Guideto Healing and Transformation. Centennial: Glenbridge Publishing Ltd., 2004. 231 р.


Review

For citations:


Bosov D.V., Dolya R.Yu. Analysis of approaches, theories and concepts of cinematherapy in working with children with mental disorders. Part 1. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(4):143-153. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-14015

Views: 156


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)