Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Enhancing the professional direction of university students: on the experience of the academic curator

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-11005

Abstract

The problem of finding ways to enhance the professional orientation of young people receiving their first higher education is actualized by the target setting of modern higher education for the training of qualified, mobile and competitive specialists, on the one hand, and the poor professional orientation of university, on the other hand. The authors adhere to the point of view that the formation of a professional orientation in the aggregate of its three main components (value, motivational and cognitive-reflective ones) must begin with the latter, because only on the basis of existing adequate knowledge of a profession a young man has the opportunity to compare them with his own needs and capabilities, which, in turn, becomes a material for the development of professional-value orientations and motivation for the development of a particular profession. The purpose of the article is to describe the results of an empirical study of the cognitive-reflective component of the professional orientation of agricultural students according to the results of two years of curator work with a group following the author's program for activating professional orientation. The study of the level of awareness of respondents about their future profession was carried out using the author's questionnaire "I am in the profession." The result of the study was a significant shift in the experimental group from a lower level to a higher one in all indicators of the studied component of the professional orientation, which confirms the positive experience of the academic curator.

About the Author

Galina Vitalievna Buyanova
FSBEI of HE “Perm State Agrarian and Technological University named after after D.N. Pryanishnikov”
Russian Federation


References

1. Белкова Е.А., Данилова М.В. Становление профессиональной направленности личности в студенчестве // Интеграция наук. 2019. №2(25). С. 133-135.

2. Буянова Г.В. Темперамент как фактор выбора профессии // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2010. №7(75). С. 81-87.

3. Гузь Е.А. Организационные основы профессионально-направленной культурно-досуговой деятельности студенческой молодежи // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2019. Вып. 1/40. С. 63-71.

4. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психология высшей школы. 2-е изд., перераб. и доп. Минск: БГУ, 1981. 383 с.

5. Ефремкина И.Н. Исследование динамики карьерных ориентаций, учебной мотивации, их взаимосвязи у студентов-бакалавров как условия формирования готовности к профессиональной мобильности // ПНиО. 2018. №2(32). С. 175-180.

6. Загайнов И.А., Блинова М.Л. Профессиональная направленность личности обучающихся // Общество: социология, психология, педагогика. 2017. №4. С. 54-56.

7. Клименко И.В. Мотивационно-ценностная направленность студентов на профессиональную деятельность // Национальный психологический журнал. 2013. №1(9). С. 143-152.

8. Кочисов В.К., Гогицаева О.У., Хадикова И.М. Формирование профессиональных представлений на разных этапах обучения в вузе: психологический аспект // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5, №2(15). С. 234-237.

9. Кролевецкая Е.Н. Куратор как субъект профессионального воспитания // Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2006. №2 С. 353-355.

10. Кулов А.У. К определению понятия «Профессиональная направленность» личности // Вестник МГУКИ. 2013. №3(53). С. 169-172.

11. Овсянникова О.С. Формирование профессиональной устойчивости как задача подготовки студентов в вузе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5. №3(16). С. 96-98.

12. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон №273-ФЗ от 29.12.2012 [Электронный ресурс]. URL: http://zakon-ob-obrazovanii.ru (дата обращения: 20.10.18).


Review

For citations:


Buyanova G.V. Enhancing the professional direction of university students: on the experience of the academic curator. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;(1):53-62. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-11005

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)