Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Analysis of scientific approaches to considering the potential of cinema therapy in working with children with mental disabilities. Part 2. Integrated sociological analysis of the theoretical bases of casework

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-11013

Abstract

The issue of the effect of cinema therapy on children with mental disabilities is relevant for modern sociological and psychological theory and practice. The scientific problem consists in the contradiction between the needs of social practice in applying effective social and psychological technologies in working with children with mental disabilities, on the one hand, and the lack of development of methodological and technological foundations for helping such minors, on the other. The aim of the study is to analyze various approaches, theories and concepts of cinema therapy, which could be applied in working with children with mental disorders. The methods used are the following: a comparative method; a comparative and historical method; a comprehensive analysis; synthesis; systematization; typologization. The results of the research showed that B. Wooder’s scientific concepts (getting rid of emotional problems through the use of specially selected feature films realized in specific film genres) and A. Meneghetti’s concepts (cinema therapy is deciphering figurative messages of film production and the implementation of adequate self-esteem, extraction and consolidation of the information received as a lesson) were the most universal for the introduction into socio-psychological practice. However, the use of these concepts places high demands on a cinema therapist, motivating him to constantly improve his own practice and to take into account the type of mental deviations.

About the Authors

Dmitry Vyacheslavovich Bosov
FSAEI of HE “Belgorod State National Research University”
Russian Federation


Ruslan Yuryevich Dolya
FSAEI of HE “Belgorod State National Research University”
Russian Federation


References

1. Ахмедзянова А.Э. Актуализация эмпатии личности средствами кинотренинга: на примере студентов гуманитарного профиля: дис.. канд. психол. наук. Казань, 2011. 157 с.

2. Березин С.В. Кинотерапия и кинотренинг: практическое пособие для психологов и социальных работников. Самара, 2003. 112 с.

3. Бетенски М. Что ты видишь? Новые методы арт-терапии. СПб.: Эксмо-Пресс, 2002. 251 с.

4. Босов Д.В. Мейнстрим-кинематограф как фактор формирования ценностных ориентаций студенческой молодежи: дис. … канд. социол. наук. СПб., 2017. 196 с.

5. Босов Д.В. Отечественный мэйнстрим-кинематограф и студенческая молодежь // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. Т. 2, №2(62). С. 7-11.

6. Волкова О.А., Босов Д.В. Образ женщины-программистки в кинофильмах и сериалах // Женщина в российском обществе. 2018. №3. С. 97-103.

7. Верхотурова И.Н. Кинотренинг как средство развития социального интеллекта подростков с девиантным поведением // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2008. Т. 14. С. 188-190.

8. Данина М.М. Кинотерапия как средство развития саногенного мышления // Человек. Сообщество. Управление. 2011. №1. С. 98-123.

9. Дмитриева В.А., Одинцова В.В., Намди Д.М. Психология кино: учебно-методическое пособие. СПб.: СПбГУ, 2016. 44 с.

10. Захарова Е.И., Карабанова О.А. Кинотерапия: современный взгляд на возможности применения // Национальный психологический журнал. 2018. №2(30). С. 57-65.

11. Луман Н. Реальность массмедиа. М.: Праксис, 2005. 256 с.

12. Макеева С.А., Макеева А.А. Киноискусство как средство арт-терапии при работе с детьми // Молодой ученый. 2017. №1.1. С. 76-78.

13. Пантюк И.В. Методы и технологии социальной работы: конспект лекций. Минск: БГУ, 2014. 301 с.

14. Парсонс Т. О социальных системах. М.: Академический Проект, 2002. 832 с.

15. Пензин С.Н. Кино и эстетическое воспитание: методологические проблемы. Воронеж: Воронеж, 2003. 176 c.

16. Тенбрук Ф. Репрезентативная культура // Социологическое обозрение. 2013. Т. 12, №3. С. 93-120.

17. Ballard M.B. The Family Life Cycle and Critical Transitions: Utilizing Cinematherapy to Facilitate Understanding and Increase Communication // Journal of Creativity in Mental Health. 2012. No. 2. Р. 212-219.

18. Schulenberg S.E. Psychotherapy and Movies: On Using Films in Clinical Practice // Journal of Contemporary Psychotherapy. 2003. Vol. 33, No. 1. P. 35-48.

19. Walter F.O. Cine-education en America Latina: reflexiones metodologicas a partir del dialogo Brasil - Cuba // Campinas. - SP. 2019. Vol. 21, No. 1. P. 105-125.

20. Wolz Birgit. E-Motion Picture Magic: A Movie Lover's Guideto Healing and Transformation. Centennial: Glenbridge Publishing Ltd., 2004. 231 р.


Review

For citations:


Bosov D.V., Dolya R.Yu. Analysis of scientific approaches to considering the potential of cinema therapy in working with children with mental disabilities. Part 2. Integrated sociological analysis of the theoretical bases of casework. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2020;(1):130-139. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2020-11013

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)