Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Criterial and level model of key universal educational activities formation in the process of teaching mathematics in a basic school

https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11007

Abstract

The goal of the article is to analyze the approaches of various authors to the selection of universal educational actions that are advisable to form in students in the process of teaching mathematics; analysis of approaches to definition of criteria and levels of their formation. The object of the research is the process of teaching mathematics to students of a basic secondary school. The subject: methods of forming and evaluating key universal educational activities of students of a basic secondary school in the process of teaching mathematics. The objectives: to formulate and substantiate the author's position to the definition of the concept of “key universal learning activities”, which are formed in the process of teaching mathematics; the actions included in their composition are listed; to present a criterion-level model of the formation of a C.UUD “information decoding”, consisting of the following levels: basic, advanced, high; criteria: motivational, cognitive, praxeological, reflexive and their indicators. A multidimensional spatial-level model is proposed, which vividly illustrates the dynamics of the formation of C.UUD from class to class. The conclusion has been formulated telling that the designated target component of the C.UUD formation methodology presented in this format has become the guiding vector for the development of the remaining components of the methodology for their formation in students of a basic secondary school when teaching mathematics.

About the Author

Maria Vasilyevna Demidova
FSBEI HE «Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev»
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Москва: Просвещение, 2011. 159 с.

2. Шкерина Л.В. Критериально-базисный подход к оцениванию универсальных учебных умений школьников при обучении математике // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2017. №2(40). С. 28-31.

3. Демидова М.В. Моделирование универсальных учебных действий в целевом компоненте обучения математике // Педагогический ИМИДЖ. 2017. №1. С. 83-89.

4. Демидова М.В. Модель формирования ключевых универсальных учебных действий обучающихся на уроках математики // Вестник Марийского государственного университета. 2018. Т. 12, №3. С. 26-33.

5. Пак Д.И. Анализ сформированности познавательных универсальных учебных действий у подростков // Исследовательский потенциал молодых ученых: взгляд в будущее: сборник материалов XIV региональной научно-практи-ческой конференции молодых учёных, аспирантов, магистрантов. Тула, 2018. С. 190-193.

6. Романюк Д.А., Суховиенко Е.А. Модель мониторинга универсальных учебных действий в процессе обучения математике // Мир науки, культуры, образования. 2018. №4(71). С. 160-164.

7. Алексеева Т.И. Тактика диагностирования и стратегии формирования познавательных универсальных учебных действия постановки и решения проблемы // Начальная школа. 2018. №9. С. 46-50.

8. Рябова Н.В., Демидова Е.А., Терлецкая О.В. Мониторинг уровня сформированности универсальных учебных действий младших школьников // Гуманитарные науки и образование. 2018. №3(35). С. 113-119.

9. Головин С.Ю. Словарь практического психолога. Минск: Харвест, 1998. 551 с.

10. Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека. Москва: Логос, 1996. 320 с.

11. Шкерина Л.В. Измерение и оценивания уровня сформированности профессиональных компетенций студентов - будущих учителей математики. Красноярск: КГПУ им. В.П. Астафьева, 2014. 136 с.


Review

For citations:


Demidova M.V. Criterial and level model of key universal educational activities formation in the process of teaching mathematics in a basic school. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2019;(1):71-82. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2078-1024-2019-11007

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)