Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Ways to improve the educational process of a university through a project approach

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-29-40

Abstract

The problems of the quality of higher education are constantly discussed at different levels, but the cardinal changes have not occurred so far. Constantly changing standards dictated by the time and changes in the requirements of the labor market, only aggravate this position. However, the rapid obsolescence of knowledge, the need for timely and effective change in the educational process under the requirements of the market and the employer, the displacement of obsolete professions by new ones, weak basic preparation (in most cases) of school graduates require other approaches to the optimization of the educational process in universities. The article models the educational process of a university in order to identify the factors that determine its effectiveness. Ways to optimize (reengineering) this process are offered, increasing its adaptability to labor market requests and improving the efficiency of the learning process. The educational process is analyzed as a “business process”, and substantiates the conclusion that in many respects the educational activity corresponds to the category of “Project”. Such interpretation allows you to offer new more flexible tools for quality management of students, which meets the modern qualifications of employers and professional standards.

About the Authors

Victor Vasilyevich Babenko
FSBEI HE “Syktyvkar State University named after Pitirim Sorokin”
Russian Federation


Emin Zafar Yagubov
Branch of FSBEI HE “Maykop State Technological University” in Yablonovsky
Russian Federation


References

1. Свод знаний по управлению бизнес-процессами: BPM CBOK 3.0 / под ред. А.А. Белайчука, В.Г. Елифирова. М.: Альпина Паблишер, 2016. 480 с.

2. Бабенко В.В. Практический анализ бизнес-процессов: сборник задач и упражнений. Сыктывкар: Сыктывкарский ун-т, 2010. 290 с.

3. Елиферов В.Г., Репин В.В. Бизнес-процессы: регламентация и управление. М: Инфра-М, 2005. 319 с.

4. Почестнев А.А. Структурно-функциональный подход к оценке качества реализации образовательных программ // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 10. С. 114-124.

5. David A. Marca, Clement L. McGowan SADT: Structured Analysis and Design Techniques. McGraw-Hill, 1987. 392 p.

6. Репин В.В., Елиферов В.Г. Процессный подход к управлению: моделирование бизнес-процессов. М.: Стандарты и качество, 2004. 319 с.

7. Project Management Institute. A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide). Sixth edition. Newtown Square, PA, 2017.

8. Ishikawa Kaoru Introduction to Quality Control. Tokyo: 3A Corporation, 1990. 448 p.

9. Панов М.М. Оценка деятельности и система управления компанией на основе KPI. М.: Инфра-М, 2013. 255 с.

10. ФГОС ВО 09.03.03 Прикладная информатика (уровень бакалавриата). Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/news/6/1074

11. Кузнецова Т.А., Репп П.В. Координация профессиональных и образовательных стандартов // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 103 (3). С. 62-72.

12. Старостина С.Е., Токарева Ю.С. Подходы к проектированию магистерской программы «Физико-математическое образование» // Высшее образование в России. 2017. № 11 (217). С. 98-108.

13. Хаммер М., Чампи Дж. Реинжиниринг корпорации: манифест революции в бизнесе. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. 288 с.

14. Данейкин Ю.В., Калинская О.Е., Федотова Н.Г. Проектный подход к внедрению индивидуальной образовательной траектории в современном вузе // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 8/9. С. 104-116.

15. Манокин М.А., Ожегова А.Р., Шенкман Е.А. Методология AGILE в образовательной среде // Университетское управление: практика и анализ. 2018. № 22 (4). С. 83-96.


Review

For citations:


Babenko V.V., Yagubov E.Z. Ways to improve the educational process of a university through a project approach. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;(2):29-40. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-29-40

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)