Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

A university electronic educational environment as an innovative resource for professional training of future psychologists and social teachers

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-62-70

Abstract

Today an electronic educational environment is an integral innovative component of vocational education functioning. The construction of electronic educational environments in Russia is supported by government initiatives in the context of the modernization of the entire educational institution, taking into account global trends. Today, our country has accumulated a certain experience in the development and use of electronic educational resources in the educational process, which needs analysis and systematization. The research problem: what are the mechanisms of using electronic educational environment of a university in the professional training of future psychologists and social teachers? The purpose of the research is to substantiate the expediency of using electronic educational environment in the professional training of future psychologists and social teachers. The research methods used are synthesis, systematization, desk research, generalization. The research results are the following: the relevance of using the electronic educational environment of a university as an innovative resource in the professional training of future psychologists and social teachers has been confirmed; the components of the electronic educational environment of a university have been characterized; electronic resources used in educational activities for the purpose of resource and information support of psychological and pedagogical disciplines have been disclosed Key conclusions: digital service is viewed as an additional, promising innovative educational resource in the professional training of future psychologists and social educators; the components of the electronic information and educational environment of a university are the official website, an electronic library, electronic an educational environment; the effectiveness of professional training of future psychologists and social teachers is possible with the additional use of Moodle, Zoom, YouTube, Google electronic resources.

About the Authors

Irina Vladimirovna Detkova
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


Fatima Ramazanovna Khatit
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


Alexandra Vladimirovna Leontyeva
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


Natalya Vladimirovna Kovaleva
FSBEI HE “Adygh State University”
Russian Federation


References

1. Брыкин Ю.В. Электронная образовательная среда: нормативные и содержательные составляющие / Ю.В. Брыкин // Вестник. 2018. № 3. С. 91-94.

2. Об образовании в Российской Федерации [Электронный документ]: Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.01.2021 г.): URL: http://www.consultant.ru (дата обращения 18.02.2021).

3. Хуторная М.Л. Особенности применения психолого-педагогических методов и приемов обучения в дистанционном пространстве / М.Л. Хуторная // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-3. С. 336-339.

4. Поддубная Т.Н. Цифровизация как новый контент содержания современного образования в высшей школе / Т.Н. Поддубная, Е.Л. Заднепровская // Современное высшее образование: теория и практика: коллективная монография / отв. ред. А.Ю. Нагорнова. Ульяновск: Зебра, 2020. С. 293-303.

5. Инструментарий цифрового образования и обзор ресурсов для дистанционного взаимодействия / Д.А. Абдуллаев [и др.] // Дистанционные образовательные технологии: сборник трудов V Международной научно-практической конференции / отв. ред. В.Н. Таран. Симферополь: АРИАЛ, 2020. С. 4-6.

6. Хадиуллина Р.Р., Галимов А.М. Электронная информационно-образовательная среда вуза как инструмент повышения качества образовательного процесса // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 443. С. 241-254.

7. Ваганова И.В., Ваганов Г.В. Технология смешанного обучения физике студентов технического университета в электронной информационно-образовательной среде вуза // Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2017. Т. 12, № 6. С. 62-66.

8. Электронная информационно-образовательная среда современного вуза: понятие, структура, применение / И.А. Уджуху [и др.] // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2020. Вып. 1 (44). С. 113-121.

9. Bakanova I.G., Javorcikova Ja. Features of e-learning organization in a modern university // Vestnik of Samara State Technical University. Series: Psychological and Pedagogical Sciences. 2020. № 4 (48). С. 5-15.

10. Цацулин А.Н. О некоторых дидактических приемах выполнения самостоятельных заданий в условиях вынужденного дистанционного обучения // Вестник НАТ. 2020. № 4. С. 31-37.

11. Vaganova O.I. Formation of competence in the possession of modern educational technologies at a university // Amazonia Investiga. 2019. № 8 (23). Р. 87-95.

12. Личность и вызовы современности: интерпретация проблем различными научными школами / под ред. З.И. Рябикиной, В.В. Знакова // Материалы международной научной конференции. Майкоп: Адыгейский гос. ун-т; Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2020. 348 с.


Review

For citations:


Detkova I.V., Khatit F.R., Leontyeva A.V., Kovaleva N.V. A university electronic educational environment as an innovative resource for professional training of future psychologists and social teachers. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;(2):62-70. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-62-70

Views: 54


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)