Preview

Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta

Advanced search

Formation of students’ value attitude to a healthy lifestyle on the basis of the concept of pedagogical incentives: a sociocultural analysis

https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-1-102-110

Abstract

Social and cultural realities of modern society have actualized the increase in the value of a healthy lifestyle, which gives a person some guarantees in a difficult situation of environmental, socio-economic, biotechnological threats. In this regard, one of the priority tasks of the modern education system is preservation and strengthening of the younger generation’s health. Students belong to a socially unprotected group. Therefore, the issues of preserving, strengthening and forming a value attitude to health is one of the most important problems of modernity. The education system, being the basis for the stabilization and development of the social structure, must ensure the formation of a personality with certain needs that will contribute to health preservation. Today, the number of students leading a sedentary lifestyle and subject to such bad habits as smoking, drinking alcohol, etc. remains stable. The article discusses the problem of social stimulation of the formation of students’ value attitudes towards a healthy lifestyle, analyzes approaches to basic concepts. These include «incentive», «social stimulation», «pedagogical stimulation», «health», «healthy lifestyle». Also, the principles of activity of university teachers on the formation of students’ value attitude to a healthy lifestyle have been determined.

About the Authors

Inna Nikolaevna Guchetl
FSBEI HE «Maykop State Technological University»
Russian Federation


Tatiana Alexandrovna Ivaschenko
FSBEI HE «Maykop State Technological University»
Russian Federation


Tatiana Vyacheslavovna Manchenko
FSBEI HE «Maykop State Technological University»
Russian Federation


Elena Sergeevna Dvoynikova
FSBEI HE «Maykop State Technological University»
Russian Federation


References

1. Гордин Л.Ю. Теория и практика педагогического стимулирования: дис. … д-ра педагог. наук. М., 1979. 378 с.

2. Об образовании в Российской Федерации: Фед. закон, принят Гос. думой 29 декабря 2012 г. № 273.

3. Макеева Т.В., Тихомирова Л.Ф. Здоровьесберегающая педагогика: учебное пособие. М., 2018. 251 с.

4. Зинченко Г.П. Социальные стимулы в стратегиях мотивации государственных служащих // Электронный вестник Ростовского социально-экономического института. 2014. Вып. 4 (октябрь - декабрь). С. 120-130.

5. Ларионова И.С. Здоровье как социальная ценность: дис. … д-ра филос. наук. М., 2004. 265 с.

6. Плаксина О.А. Формирование ценностного отношения к здоровому образу жизни у студентов педагогических специальностей университета: автореф. … канд. педагог. наук: 13.00.01. Рязань, 2008. 25 с.

7. Пряникова В.Г. Становление и развитие концепции педагогического стимулирования в теории советской педагогики: дис. … д-ра педагог. наук. М., 1993. 348 с.

8. Равкин З.И. Стимулирование как педагогический процесс (основы общей теории) // Проблемы педагогического стимулирования и методологии исследований истории советской школы. Йошкар-Ола: МГПИ, 1972. С. 9-76.

9. Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. М., 1979. 160 с.


Review

For citations:


Guchetl I.N., Ivaschenko T.A., Manchenko T.V., Dvoynikova E.S. Formation of students’ value attitude to a healthy lifestyle on the basis of the concept of pedagogical incentives: a sociocultural analysis. Vestnik Majkopskogo Gosudarstvennogo Tehnologiceskogo Universiteta. 2021;(1):102-110. (In Russ.) https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-1-102-110

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-1024 (Print)